پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

چگونه از یخ زدن رادیاتور خودرو در سرما جلوگیری کنیم؟

یخ زدن ماشین یکی از مشکلاتی است که خیلی‌ها تجربه‌اش کرده‌اند. در این مقاله به مهمترین دلایل این مسئله اشاره می‌کنیم و راه‌های جلوگیری از یخ زدن خودرو را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.  

در فصل زمستان که دمای هوا به شدت کاهش پیدا می‌کند، یخ زدن ماشین امری طبیعی است. برای خیلی از ما اتفاق افتاده که صبح یک روز زمستانی، نتوانیم خودرو خود را به دلیل یخ زدگی روشن کنیم. در چنین مواردی، اگر روش‌های روشن کردن خودروی یخ زده را بلد نباشیم، ممکن است با مشکلات سختی مواجه شویم. البته راه‌های زیادی برای جلوگیری از یخ زدن خودرو وجود دارند که اگر آنها را رعایت کنیم، هرگز با چنین مشکلی مواجه نخواهیم شد. پس با این مقاله از «پرشین خودرو» تا انتها همراه باشید تا روش‌های جلوگیری از یخ زدن رادیاتور خودرو را با هم مرور کنیم و همچنین راه‌حل‌های این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم.

 

یخ زدن رادیاتور خودرو چگونه اتفاق می‌افتد؟

یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به خودروها در فصل سرما، یخ زدن رادیاتور است. با شروع فصل زمستان باید نسبت به این موضوع حساس باشیم و وضعیت رادیاتور را به‌طور مرتب بررسی کنیم. معمولا شب‌ها که خودرو خاموش است و دمای هوا نیز کاهش پیدا می‌کند، مایع درون رادیاتور منجمد می‌شود و به همین دلیل گردش مایع درون رادیاتور مختل شده و ماشین روشن نمی‌شود. در واقع یکی از اصلی‌ترین علائم یخ زدن آب رادیاتور، همین روشن نشدن خودرو است. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، ریختن مایع ضد یخ درون رادیاتور است. این مایع باعث می‌شود که حتی در دمای بسیار پایین هم، آب رادیاتور منجمد نشود.

 

پس با استفاده از ضد یخ به‌راحتی می‌توان از یخ زدن ماشین جلوگیری کرد. یادتان باشد که استفاده از ضد یخ در فصل‌های سرد کاملا ضروری است. اما در سایر فصول نیز بهتر است از ضد یخ استفاده شود، چون این مایع خاصیت ضد جوش هم دارد و همچنین از خوردگی فلز رادیاتور جلوگیری می‌کند. روش‌های دیگری هم برای پیشگیری از یخ زدن رادیاتور وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. همچنین خواهیم گفت که اگر با این مشکل مواجه شدید، باید چه کارهایی انجام دهید.

 

برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور چه کار کنیم؟

همان‌طور که گفتیم، اولین و بهترین روش برای جلوگیری از یخ زدن خودرو، استفاده از ضد یخ است که حتما باید در فصول سرد داخل رادیاتور ریخته شود. اما اقدامات دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که می‌توانید انجام دهید. مثلا اگر خودرو را در جایی پارک کنید که در معرض وزش بادهای سرد نباشد، احتمال یخ زدن رادیاتور بسیار کم می‌شود. در واقع یکی از دلایل مهم در یخ زدگی ماشین، قرار گرفتن آن در معرض بادهای سرد و شدید است.

 

یخ زدن ماشین، یخ زدن رادیاتور خودرو، راه‌های جلوگیری از یخ زدن خودرو، جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور، ویژگی‌های یک ضد یخ خوب

 

ویژگی‌های یک ضد یخ خوب

ضد یخ محلولی است که در فصل سرما می‌تواند از یخ زدن مایع درون رادیاتور جلوگیری کند. همین محلول در فصل گرما نیز کاربرد دارد و جلوی جوش آوردن ماشین را می‌گیرد. گاهی رانندگان، از آب معمولی برای رادیاتور استفاده می‌کنند که این امر کاملا اشتباه است، چون آب معمولی املاح زیادی دارد که درون لوله‌های رادیاتور رسوب می‌کنند و عملکرد آن را مختل می‌سازند. بهتر است از آب مقطر یا مایع مخصوص رادیاتور که از فروشگاه‌ها قابل تهیه است، استفاده شود. اما استفاده از ضد یخ می‌تواند از تشکیل رسوبات داخل رادیاتور هم جلوگیری نماید. پس ضد یخ از بروز سه مشکل مهم در رادیاتور خودرو جلوگیری می‌کند: یخ زدن، جوش آوردن و ایجاد رسوب.

 

با همه اینها، انتخاب یک ضد یخ خوب کار چندان ساده‌ای هم نیست. وقتی برای خرید ضد یخ به فروشگاه مراجعه می‌کنید،‌ با برندهای متعددی مواجه می‌شوید. اما بهترین نوع ضد یخ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی‌های یک ضد یخ خوب اشاره می‌کنیم:

- ضد یخ خوب قابل اشتعال نیست و آتش نمی‌گیرد.

- معمولا باید روی مایع ضد یخ، کمی کف وجود داشته باشد.

- ضد یخ حلال رنگ نیست. مثلا رنگ خودرو را در خودش حل نمی‌کند.

- ضد یخ خوب به‌هیچ وجه درون لوله‌های رادیاتور رسوب نمی‌کند.

 

برای چک کردن ضد یخ خودرو چه کار کنیم؟

گفتیم که برای جلوگیری از یخ زدن ماشین در سرما، حتما باید از ضد یخ باکیفیت استفاده شود. محلول ضد یخ، به‌طور معمول باید هر سال یا هر دو سال یک بار تعویض شود. برای اینکه متوجه شوید زمان عوض کردن ضد یخ رسیده است یا خیر، باید آن را به‌طور مرتب چک کنید.

 

برای چک کردن ضد یخ خودرو، روش‌های مختلفی وجود دارند. ساده‌ترین راه آن است که مقداری از محلول ضد یخ که درون رادیاتور خودروی شما وجود دارد را درون یک لیوان یک‌بار مصرف بریزید و سپس آن را در فریزر قرار دهید. چنانچه محلول درون لیوان پس از چند ساعت یخ بزند، یعنی زمان تعویض آن فرا رسیده است. روش دیگر آن است که مقداری از محلول درون رادیاتور را مزه کنید. البته دقت داشته باشید که نباید آن را ببلعید و پس از مزه کردن هم دهان خود را کاملا آب بکشید. چنانچه این محلول مزه شیرینی داشته باشد، یعنی به اندازه کافی ضد یخ درون آن وجود دارد. اما اگر مزه خاصی نداشت، باید ضد یخ درون رادیاتور بریزید.

 

معمولا توصیه می‌شود که ضد یخ و آب رادیاتور را با نسبت اختلاط یک به یک درون رادیاتور بریزید. یعنی نیمی از مایع باید ضد یخ باشد و نیم دیگر آب رادیاتور یا آب مقطر.

 

یخ زدن ماشین، یخ زدن رادیاتور خودرو، راه‌های جلوگیری از یخ زدن خودرو، جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور، ویژگی‌های یک ضد یخ خوب

 

در صورت یخ زدن موتور ماشین چه باید کرد؟

در مناطق سردسیر،‌ یخ زدن کامل موتور خودرو یک امر کاملا شایع است. یعنی ممکن است صبح از خواب بیدار شوید و قبل از استارت زدن، کاپوت خودرو را بالا بزنید و ببینید که موتور به‌طور کامل یخ زده است. در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی، اول از همه باید صبر داشته باشید. سپس مهمترین کاری که باید بکنید، گرم کردن موتور برای آب شدن یخ‌ها است. روش‌های مختلفی هم برای این کار وجود دارند. مثلا می‌توانید با روشن کردن چند لامپ رشته‌ای و قرار دادن آنها در نزدیکی موتور، گرمای لازم برای برطرف شدن یخ زدن سیلندر ماشین را فراهم کنید. همچنین در صورت امکان می‌توانید از یک سشوار برای ایجاد گرما استفاده نمایید.

 

یکی از بخش‌های بسیار مهم موتور که باید یخ‌های آن بلافاصله آب شوند، واتر پمپ است. چنانچه این بخش دچار یخ زدگی باشد و استارت بزنیم، ممکن است موتور با آسیب جدی مواجه شود. پس حتما رها بودن واتر پمپ را به دقت بررسی نمایید. سپس می‌توانید اقدام به روشن کردن موتور کنید. ابتدا باید با احتیاط استارت بزنید و مطمئن شوید که مشکلی برای روشن شدن موتور وجود ندارد. بعد از روشن شدن هم باید بلافاصله عملکرد موتور را زیر نظر بگیرید. توجه داشته باشید که ممکن است یخ‌های رادیاتور هنوز آب نشده باشند یا واتر پمپ دچار نقص شده باشد. این موارد باعث می‌شوند که دمای موتور خیلی زود بالا برود و اصطلاحا جوش بیاورد. پس مدام باید دمای موتور را چک کنید و اگر حس کردید که کار کردن موتور باعث ایجاد گرمای زیادی شده است، آن را خاموش کنید.

 

کار کردن موتور باید تا آنجا ادامه داشته باشد که یخ‌های اطراف آن کاملا آب شوند و محلول درون لوله‌ها و رادیاتور کم کم به جریان دربیاید. در نهایت باید موتور و بخش‌های دیگر خودرو مانند رادیاتور را به‌صورت ظاهری مورد بررسی قرار دهیم تا از باز شدن یخ‌ها و عدم نشت مایعات مطمئن شویم. ضمنا فراموش نکنید که پس از باز شدن یخ‌ها، احتمالا میزان محلول داخل سیستم خنک کننده کاهش یافته است. پس باید نسبت به اضافه کردن آب به همراه ضد یخ درون رادیاتور اقدام شود.

 

یخ زدن ماشین، یخ زدن رادیاتور خودرو، راه‌های جلوگیری از یخ زدن خودرو، جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور، ویژگی‌های یک ضد یخ خوب

 

نکات کلیدی برای نگهداری خودرو در زمستان

تا به اینجا درباره عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین و همچنین نحوه جلوگیری از یخ زدن خودرو صحبت کردیم. در ضمن گفتیم که برای روشن کردن خودروی یخ زده در زمستان باید چه کارهایی انجام دهیم. اما یک سری نکات کلیدی وجود دارند که با رعایت کردن آنها، جلوی خیلی از مشکلات گرفته می‌شود و به‌راحتی می‌توانید از یخ زدن ماشین خود پیشگیری کنید. در زیر به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

 

1. اطمینان وجود ضد یخ

همان‌طور که گفتیم، استفاده از مایع ضد یخ در تمام فصول سال لازم است، اما در فصل‌های سرد باید حساسیت بیشتری در این خصوص داشته باشید. حتما از طریق روش‌هایی که در این مقاله توضیح دادیم، از وجود ضد یخ در رادیاتور خودرو اطمینان حاصل کنید.

 

2. بررسی وضعیت باتری خودرو

سرمای شدید باعث می‌شود که کارایی باتری خودرو تحت تاثیر قرار بگیرد. معمولا در فصول سرد شاهد هستیم که استارت زدن خودروها در هنگام صبح با مشکل همراه است و ماشین دیرتر روشن می‌شود. این موضوع به‌خاطر ضعیف بودن باتری است. بنابراین باید قبل از اینکه زمستان فرا برسد، وضعیت باتری‌ها را از نظر شارژ و ولتاژ مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز، یک باتری جدید برای خودروی خود تهیه کنید.

 

3. چک کردن سیستم گرمایشی خودرو

سیستم گرمایش خودرو در فصل‌ زمستان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. برای اینکه از عملکرد صحیح بخاری خودرو اطمینان پیدا کنید، بهتر است از یک متخصص بخواهید که آن را مورد بررسی قرار دهد. ترموستات یکی از مهمترین قسمت‌های بخاری است که باید چک شود. همچنین مجاری مربوط به عبور آب هم باید بررسی شوند تا دچار گرفتگی نشده باشند.

 

4. استفاده از لاستیک‌های مناسب

استفاده از لاستیک‌های مناسب در همه فصول از اهمیت برخوردار است، اما سرمای هوا می‌تواند ترک‌های ریز و خوردگی‌های لاستیک را بیشتر کند و در نهایت منجر به ترکیدگی آن شود. پس حتما قبل از رسیدن زمستان، لاستیک‌های خودرو را به دقت بررسی کنید و از داشتن آج مناسب اطمینان حاصل نمایید. تنظیم باد لاستیک‌ها هم نباید فراموش شود. در ضمن سعی کنید همیشه زنجیر چرخ به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

 

5. جلوگیری از یخ زدگی درب‌ها، شیشه‌ها و قفل‌ها

برای جلوگیری از یخ زدن اجزای مختلف خودرو، بهتر است آن را در محیط‌های گرم‌تر پارک کنید. مثلا تا جایی که امکان داشته باشد، پارک کردن خودرو در پارکینگ توصیه می‌‌شود. اما اگر مقدور نبود، می‌توانید از کاورهای مخصوص استفاده نمایید تا بدنه خودرو مستقیما در معرض سرما قرار نگیرد. در زمستان بهتر است از محلول‌های شیشه‌شور حاوی ضد یخ استفاده کنید تا شیشه‌ها را در برابر یخ زدگی محافظت نمایید. گاهی ممکن است قفل‌های خودرو نیز دچار یخ زدگی شوند که در این صورت می‌توانید با گرم کردن (از طریق سشوار و ...) یخ آن را آب کنید. همچنین می‌توانید قسمت فلزی سوییچ را روی شعله فندک بگیرید و سپس آن را داخل سوراخ قفل فرو کند. برای باز شدن یخ، شاید لازم باشد این کار را چند بار تکرار نمایید.

 

یخ زدن ماشین، یخ زدن رادیاتور خودرو، راه‌های جلوگیری از یخ زدن خودرو، جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور، ویژگی‌های یک ضد یخ خوب

 

سوالات متداول درباره یخ زدن ماشین

در این مقاله در رابطه با یخ زدن ماشین و نکات مختلف پیرامون آن صحبت کردیم. اکنون به چند تا از سوالات متداول کاربران در همین زمینه به‌طور مختصر پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم سوالی دارید، می‌توانید در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ بدهیم.

 

دمای یخ زدن آب رادیاتور ماشین چند درجه است؟

آب رادیاتور معمولا در دمای صفر درجه دچار یخ زدگی می‌شود. اما با اضافه کردن محلول ضد یخ، می‌توان نقطه انجماد آب رادیاتور را تا حد زیادی کاهش داد و از یخ زدن آن جلوگیری کرد.

 

آیا امکان یخ زدن روغن موتور ماشین هم وجود دارد؟

روغن موتور دارای نقطه انجماد پایینی است. انواع مختلف روغن‌ موتور در دمایی بین -20 تا -10 درجه سانتی‌گراد یخ می‌زنند. البته کمتر پیش می‌آید که شاهد یخ زدن روغن موتور خودرو باشیم، اما در مناطق بسیار سرد، بعید نیست چنین اتفاقی رخ بدهد.

 

منبع خبر: