پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

در فصل تابستان چه روغن موتوری بریزیم؟

یکی از شاخص ترین و اصلی ترین اجزای خودرو از قدیم الایام، با توجه به قوانین عملکرد و تداوم بهترین اصول و فرآیندها در خودرو، روغن موتور خودرو است که با صرف نظر از اندازه، شکل و کاربرد خودرو باید از آن استفاده کرد به گونه ای که بدون روغن موتور نمی توان به کار خودرو ادامه داد.  

همه ابزارها، نرم افزارها و ماشین ها دارای هسته و مغز هستند که وظیفه اصلی و بزرگترین تامین کننده انرژی است و به دلیل عدم فعالیت ابزارها، نرم افزارها و ماشین ها از ادامه کار منع می شود.

مرکز خودرو و مغز خودرو موتوری است که آنها را از همان ابتدای تولید خودرو به حرکت در می آورد که وظیفه اصلی آن سوخت رسانی به قطعات خودرو و ایجاد مکانی برای تامین انرژی برای چرخش سیلندر ها است.

به همین دلیل، ایمنی، نگهداری و حفاظت یک وسیله نقلیه موتوری یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود و به همین دلیل یکی از مهم ترین اقدامات مورد نیاز برای فرآیند ادامه کار خودرو ها بدون آسیب دیدگی به هسته مرکزی آن یعنی موتور خودرو تعویض روغن موتور مناسب خودرو است.

روغن موتور چیست؟

به دلیل اصول حرکت، قاعده نگهداری خودرو و سالم نگه داشتن اجزای آن، یکی از مهم ترین و موثرترین مواد برای خودرو در فرآیند کار طولانی مدت روغن موتور ها هستند.

روغن موتور محصولی است که به دلیل تنوع در مدل ها و انواع خودروها، دارای خواص بسیاری از جمله چگالی خاص، ساختار مواد اولیه، غلظت، ویسکوزیته خاص و بسیاری خواص دیگر است که برای هر روغن موتور مختص هر خودرو متفاوت تر از دیگری است.

بنابراین دلیل و لزوم استفاده از روغن موتور در نوع خودرو، کارایی خودرو، قدرت خودرو و … هیچ تفاوتی با استفاده از روغن موتور برای ایمنی و نگهداری خودرو نداشته و بلکه تمامی خودرو ها باید از روغن موتور مخصوص و متناسب با ویژگی های خودرو استفاده کنند.

روغن-موتور-چیست؟

روغن موتور محافظت کننده موتور خودرو ها است به طوری که تمامی وسایل نقلیه برای افزایش طول عمر موتور و قطعات وابسته به موتور و البته ادامه روند کار موتور و جلوگیری از انواع خسارات و صدمات به موتور خودرو باید نسبت به تعویض روغن موتور های خود با رعایت ویژگی های متناسب بودن روغن موتور با موتور و البته تعویض به موقع آن جدیت و توجه بیشتری به خرج دهند.

بنابراین ایمنی، نگهداری و تعمیر موتور خودرو یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین مسائل است و شرایط موتور باید برای بهترین و بالاترین عملکرد موتور خودرو مهیا و محفوظ باشد.

روغن موتور مناسب خودرو در تابستان

برای بسیاری از افراد، یکی از سوالاتی که در مورد تعویض بهترین روغن موتور برای خودروشان وجود دارد این است که کدام روغن موتور برای تابستان مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید به برخی از ویژگی های کلیدی نگاه کرده و با روغن موتور و همچنین ویسکوزیته انواع روغن موتور آشنا شوید، به همین دلیل در ادامه به موضوع ویسکوزیته و بهترین روغن موتور برای تابستان می پردازیم.

ویسکوزیته یکی از ویژگی های اساسی روغن موتور است

ویسکوزیته یا شاخص ویسکوزیته مایعات در دماها و شرایط مختلف با اجزای اصلی مختلف یکی از مهمترین خواص و اجزای روغن موتور است که باید به موتور خودرو اضافه شود.

در حال حاضر، بیشتر روغن‌های موتور بر اساس ویسکوزیته، مقاومت در برابر جریان آب یا غلظت در دو دمای مختلف ۰ درجه فارنهایت و ۲۱۲ درجه فارنهایت طراحی، تولید و دسته بندی می ‌شوند.

روغن موتور با افزایش دما رقیق تر و با کاهش دما غلیظ تر می شود، از این رو روغن موتور عملکرد و روانکاری سیلندر موتور را از بوسیله مقادیر ویسکوزیته و غلظت خود در نتیجه مشخصه های ویسکوزیته بر اساس نوع و طول عمر خود در موتور بهبود می بخشد.

در فصل تابستان چه روغن موتوری بریزیم؟

بنابراین بهترین روغن موتور برای خودروها در تابستان همان روغن موتور است که در عدد دوم ویسکوزیته نوشته شده روی قوطی روغن موتور بعد از حرفW  بیشتر است زیرا اگر می خواهید در تابستان موتور روغن را تعویض کنید عدد دوم بعد از W هر چه قدر بیشتر و بزرگ تر باشد روغن موتور برای خودرو شما مناسب تر است.

در فصل زمستان چه روغن موتوری بریزیم؟

همانطور که در مطلب بالا گفته شد نحوه تعویض و نوع روغن موتور برای خودرو هایی که در مکان هایی که از آب و هوا های ویژه ای برخوردار هستند تفاوتی اصلی با خودرو هایی که در مکان های سالانه معتدل هستند داشته و باید در هنگام تعویض روغن موتور برای خودرو خود از بهترین و متناسب ترین روغن موتور را بر اساس نوع خودرو و فصل استفاده شده از روغن موتور انتخاب کنید.

در جواب سوال اینکه در فصل زمستان چه روغن موتوری بریزیم باید گفت بر اساس مشخصه های متفاوت و بویژه ویسکوزیته متفاوت انواع روغن ها روغن موتور هایی برای فصول سرد و زمستان مناسب هستند که عدد اول یا قبل از W عدد کوچک تر و پایین تری باشد چرا که با کاهش دما غلظت روغن موتور ها به دلیل مولفه ویسکوزیته آنها افزایش می یابد.

جدول نوع روغن موتور مصرفی برای خودرو ها براساس فصل و ویسکوزیته آنها

با مطالعه و دانستن این جدول می توانید نوع روغن موتور و انتخاب بهترین روغن موتور را برای خودرو خود براساس فصلی که می خواهید روغن موتور را تعوض کنید انجام دهید.

جدول مشخصه ویسکوزیته روغن موتور

چه نوع روغنی برای ماشین شما مناسب است؟

برای اینکه بدانید چه روغنی برای خودروی شما مناسب است، باید دفترچه راهنمای تعویض روغن را بخوانید و بدانید چه نوع روغن موتوری برای خودرو شما مناسب و کارایی بهتری در طول عمر موتور و قطعات وابسته به آن و صد البته نقش محافظتی در اجزای درونی موتور خودروتان دارد.

سپس می توانید با مقایسه خواصی مانند ویسکوزیته انواع روغن بر اساس فصلی از سال که می خواهید روغن را تعویض کنید، بهترین روغن را انتخاب کنید.

روغن موتور ها دارای خواص مختلفی می باشد و یکی از مزیت های آن این است که در فصل گرما رقیق و در فصل سرد غلیظ است، همچنین با انتخاب روغن مناسب باید بتوان روغن تقلبی را از روغن اصلی تشخیص داد.

زیرا در حال حاضر برخی از روغن ها با داشتن برخی اجزای اضافی و ترکیبات ناسازگار، در مواد اولیه روغن موتور خودرو، می تواند آسیب زیادی به خودروها وارد کند، بنابراین توصیه می شود برند روغن موتور را شناسایی کرده و بهترین روغن موتور را انتخاب و خریداری کنید.

 

منبع خبر: