پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

اهمیت توجه به لاستیک‌های خودرو

آیا تا‌به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که لاستیک‌های ماشین شما چقدر مهم هستند؟ لاستیک‌ها تنها بخشی از ماشین هستند که به‌طور مستقیم، با زمین در‌تماس هستند. به‌همین‌دلیل، نقش آن‌ها در شرایطی چون ترمز‌های ناگهانی یا شرایط بد آب‌و‌هوایی بسیار مهم می‌شود و می‌تواند ضمانت مهمی در حفظ ایمنی سرنشینان باشد و یا بر‌عکس.  

اگر در تصادف ناشی از یک تایر معیوب که هنگام خرید آن ایراد داشت، سرنشینان و یا خود وسیله‌نقلیه آسیب دید از طراحان، سازندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان می‌توانند بر‌اساس قوانین موجود هر کشوری، مسئول باشند و قطعا پیگیری‌های قضایی بعدی، می‌تواند تا حدی، خسارت ناشی از این‌امر را جبران کند.

علت ایراد در لاستیک‌ها:

یک لاستیک، ممکن است به دلایل مختلفی، ایراد و نقص پیدا کند. عللی که باعث معیوب شدن لاستیک‌ها می‌شوند، می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

مواد و طراحی معیوب:

در برخی از موارد، طراحی لاستیک‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌تواند استاندارد‌های لازم را به‌دست‌‌‌‌‌‌‌‌آورد. در مواردی هم استفاده از موارد نا‌مرغوب، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی گردد. در‌هر دو صورت، این سازنده است که برای صرفه‌جویی در هزینه و زمان، دست به این اقدامات می‌زند. بنا‌بر‌این بسیار مهم است که در‌هنگام خرید، از معتبر بودن برند و کارخانه سازنده، اطمینان حاصل شود. ولی در‌هر صورت فروشنده و سازنده لاستیک‌های معیوب، در قبال حادثه‌های این‌چنینی مسئول خواهند بود.

جدا شدن آج لاستیک:

جدا شدن آج، یعنی این‌که آج تایر از بدنه لاستیک جدا شود. دلیل احتمالی،‌این است که تسمه فولادی و بخش آج، به‌درستی به بدنه لاستیک متصل نشده باشند. جدا شدن آج،‌ باعث بروز مشکلاتی، از‌جمله عدم تعادل خودرو می‌شود.

خرابی مهره لاستیک:

مهره لاستیک، که عمل باد کردن از آن قسمت انجام می‌شود، ممکن است در فرآیند تولید، دچار مشکل باشد که همین‌امر، احتمال به‌وجود آمدن مشکل در لاستیک‌ها را حتی زمانی‌که کم‌باد باشند، افزایش می‌دهد.

فشار لاستیک:

وقتی لاستیک، کمتر یا بیشتر از حد باد می‌شود، پایداری خود را از‌دست می‌دهد که تاثیر منفی در هندلینگ خودرو یا سر‌پیچ‌ها و در‌هنگام توقف می‌گذارد.

وقتی تایر کمتر از استاندارد باد می‌شود، باعث گرم شدن بیش از حد لاستیک می‌گردد و همین امر باعث جدا شدن مواد نگهدارنده لاستیک می‌شود.

زمان‌که لاستیک‌ها بیش از حد باد می‌شوند علاوه‌ بر‌ این که باعث لرزش خودرو می‌شود خطرات زیادی از جمله، خطر ترکیدگی وجود خواهد داشت.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی لاستیک‌ها دچار ترکیدگی می‌شوند؟

ترکیدن لاستیک خودرو به‌خصوص لاستیک‌های جلویی، و در سرعت‌های بالا و جاده‌های شلوغ، به‌احتمال زیاد می‌تواند باعث حوادث ناگواری شود. ترکیدن لاستیک، در اغلب موارد باعث می‌شود که رانندگان کنترل وسیله‌نقلیه خود را از دست بدهند. از دست دادن کنترل می‌تواند به‌شکل لغزش، انحراف، چرخش و حتی واژگونی باشد. چرخش‌های خودرو در صورت ترکیدن تایر، باعث انحراف خودرو و برخوردهای از رو‌به‌رو می‌شود که قطعا خطرات بسیار زیادی را به‌همراه خواهد داشت.

یکی از شایع‌ترین دلایل واژگونی، حرکت وسیله نقلیه به این‌طرف و آن طرف است. این اتفاق در صورت وجود مشکل در تایر یا نقص آن، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

برای جلوگیری از هر‌گونه مشکل احتمالی لاستیک‌ها لازم است تدابیر لازم از قبل اندیشیده شود. ابتدایی‌ترین مساله، خرید لاستیک مناسب و با کیفیت است. همچنین بررسی فشار باد لاستیک‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد.

دانش مربوط به تایرها می‌تواند کمک زیادی به محافظت از سرنشین‌ها کند. برخی از رانندگان علاقه خاصی به نظارت بر لاستیک‌ها از خود نشان نمی‌دهند و بسیاری از مسائل را نادیده می‌گیرند که این امر، می‌تواند باعث بروز مشکلات و حوادث احتمالی شود. اطلاعات کافی برای هر راننده‌ای در این مورد بسیار مهم است. به‌طور مثال، رانندگان باید بدانند که طول عمر هر لاستیک، حدود ۶ سال است حتی اگر آج تایرها پس از این مدت، از ضخامت کافی برخوردار باشد.

باید به‌خاطر داشت که لاستیک خودرو تنها چیزی است که خودرو را در‌هنکام حرکت نگه می‌دارد و به‌همین‌دلیل نباید از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

منبع خبر: