پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینهٔ تعمیر نگهداری ماشین این است که قبل از آسیب جدی، متوجه خرابی موتور بشویم آن را تعمیر کنیم. اما سوال اساسی این است که از کجا بفهمیم موتور نیاز به تعمیر دارد؟  

پیشگیری بهتر از درمان است. جمله‌ای پرکاربرد که فقط در مورد سلامت انسان‌ها صدق نمی‌کند بلکه در مورد موتور ماشین شما هم صدق می‌کند. اگر به ماشین خود توجه کنید و هر گونه صدا و یا علائم غیر متعارف را جدی بگیرید و سریعا آن را تعمیر کنید، نه خودروی شما آسیب جدی می‌بیند و نه هزینهٔ تعمیر آن خیلی زیاد می‌شود. اگر شما هم از انواع مشکلاتی که برای موتور ماشین بوجود می‌آیند، اطلاعات کمی دارید تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا بتوانید قبل از رسیدن آسیب جدی به موتور، مشکل را حل کنید.

روشن شدن چراغ چک

۱. روشن‌شدن چراغ چک، چراغ خطر جدی که نمی‌دانستید

اولین نشانه‌ای که به شما هشدار می‌دهد موتور خودروی شما نیاز به تعمیر دارد، روشن شدن چراغ چک است. به محض روشن شدن چراغ، به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید تا مشکل را حل کند. دلایلی که می‌توانند سبب روشن شدن چراغ چک باشند را در زیر برای شما ذکر کرده‌ایم.

• خراب شدن سنسور اکسیژن

• وجود مشکل در سنسور جریان هوا

• ایراد در کوئل

• خراب شدن شمع‌ها و وایرها

• ایراد در مبدل کاتالیزور

۲. لرزش خودرو هنگام حرکت، علامت خرابی موتور ماشین

اگر هنگام توقف خودرو احساس کردید که موتور خودروی شما لرزش شدید و غیر طبیعی دارد، در اولین فرصت به یک تعمیرگاه مراجعه کنید که در غیر این صورت موتور ماشین آسیب جدی می‌بیند و باید موتور ماشین را عوض کنید و هزینهٔ زیادی پرداخت کنید که در آخر هم این خودرو همان خودروی سابق نمی‌شود. 

۳. نشت روغن در زیر خودرو، نشانه آسیب رسیدن به موتور خودرو

یکی دیگر از علائمی که سلامت قلب خودرو را به خطر می‌اندازد، نادیده گرفتن نشتی روغن است. با نشت روغن به بیرون، قطعات فلزی موتور، روغن کاری نمی‌شوند و باعث فرسایش قطعات موتور می‌شود.

خروج دود از اگزوز را جدی بگیرید

۴. دود اگزوز را جدی بگیرید

خروج دود سیاه و غلیط از اگزوز علاوه بر آسیب به محیط زیست و آلودگی هوا، یک نشانه مهم از وجود اشکال اساسی در خودرو است که می‌تواند به ۲ علت باشد، وارد شدن سوخت زیاد به داخل موتور و جرقه نزدن شمع‌ها. بهتر است پس از مشاهدهٔ دود غلیظ، خودرو را تا تعمیرگاه بکسل کنید.

۵. آیا خودروی شما به‌سختی روشن می‌شود؟

اگر ماشین شما استارت بخورد، اما روشن نشود ایراد کار در موتور است. در لوله‌های ورودی موتور گرفتگی وجود دارد و باعث می‌شود سوخت به مقدار مناسب به موتور نرسد و یا هوا به اندازهٔ کافی برای احتراق وجود نداشته باشد.

۶. خودروی شما در سربالایی‌ها کم می‌آورد؟

اگر خودروی شما در سربالایی‌ها توان لازم برای بالا رفتن را ندارد، سیستم سوخت رسانی موتور دچار مشکل شده‌است و باید هرچه زودتر مشکلات فنی خودرو را رفع کنید. یکی از دلایل این اتفاق، کثیف بودن فیلتر بنزین است، اگر با تعویض فیلتر باز هم مشکل شما رفع نشد، ماشین خود را به نمایندگی ببرید.

۷. چرا هر چقدر پدال گاز را فشار می‌دهید، ماشین شتاب لازم را ندارد؟

جملهٔ دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است، در شرایطی صدق می‌کند که شما شرایط تند رفتن را داشته‌باشید ولی کمی حوصله کنید و با آرامش بیشتری رانندگی کنید، نه در شرایطی که خودروی شما هرچقدر هم گاز می‌دهید باز هم شتاب نمی‌گیرد. در این صورت به دلایل زیر سیستم سوخت‌رسانی موتور خودرو می‌تواند خراب شده باشد.

• کثیف بودن انژکتور

• وجود نشتی در لوله‌های سوخت رسانی به موتور

• از کار افتادن پمپاژ بنزین

• کثیف بودن فیلتر بنزین

جوش آوردن خودرو

۸. چرا قدرت موتور خودرو کم شده‌است؟

اگر قدرت موتور کم شود، بوی سوختن پلاستیک به مشام بخورد، صدای موتور زیاد شود و چراغ گیج به شما هشدار دهد، به معنی این است که خودروی شما جوش آورده و علت بلند شدن بخار از کاپوت ماشین هم همین جوش آوردن است. خودرو به دلایل مختلفی جوش می‌آورد که مهم‌ترین آن‌ها را در زیر برای شما لیست کرده‌ایم.

• کم بودن آب رادیاتور

• نشتی سیستم خنک کننده موتور

• کم بودن روغن

• رسوبات داخل رادیاتور

اگر خودروی شما دچار این مشکل شد، به حرکت خود ادامه ندهید چون باعث خشک شدن رادیاتور می‌شود و موتور ماشین شما می‌سوزد.

۹. سر و صدای غیر عادی موتور نشانهٔ چیست؟

اگر از داخل کاپوت صداهای عجیب و غریب به گوش رسید، باید هوشیار باشید. صدای موتور انواع مختلفی دارد که هرکدام نشان دهندهٔ یک ایراد در موتور است که در ادامه خودرو بانک، یک چک لیست از رایج‌ترین صداهای موتور را برای شما تهیه کرده‌است.

• اگر صدای سوت مانند شندید به احتمال زیاد ایراد از سیستم خنک کنند موتور است

• اگر صدای تق تق از داخل خودرو شندید، احتمالا خودرو به دلیل نرسیدن روغن به آن یاتاقان زده است

• صدای تیک تیک به‌معنی مشکل در سوپاپ‌هاست

• صدای قیژقیژ در هنگام استارت زدن به‌معنی خراب شدن تسمه تایم است

۱۰. موتور خودرو آب روغن قاطی کرده‌است!

این اصطلاح وقتی به کار برده می‌شود که آب رادیاتور به داخل موتور برود و زمانی این اتفاق می‌افتد که واشر سر سیلندر بر اثر داغ شدن بیش از حد موتور، بسوزد. هر موقع در رادیاتور خودرو، روغن مشاهده کردید و یا رادیاتور خودرو هنگام کار کردن سرد بود و موتور خودرو بخار کرد نشانه‌هایی از آب و روغن قاطی کردن است که باید حتما به یک مکانیک مراجعه کنید تا خسارت‌های بیشتری به خودرو وارد نشود.

چک لیست خودرو

چکاپ ماشین قبل از روشن کردن خودرو بسیار ضروری است، با یک بررسی ساده که خیلی هم زمان نمی‌برد و در حفظ ایمنی هم بسیار موثر است، می‌توانید از خسارات سنگین جلوگیری کنید. بهتر است یک لیست مثل چک لیست خودرو قبل از سفر برای خودتان تهیه کنید و همیشه قبل از روشن کردن خودرو لیست خودتان را بررسی کنید و با بروز هر یک از اشکالات بالا، سریعا به مکانیک مراجعه کنید و با استفاده از دستگاه دیاگ، به‌راحتی اشکال موجود در موتور ماشین را رفع کنید. 

منبع خبر: