پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

بررسی همه دلایل لرزش فرمان خودروها

 

دلیل لرزش فرمان ماشین چیست؟

لرزش فرمان یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند برای هر خودرویی به‌وجود بیاید. اگر می‌خواهید با دلیل لرزش فرمان ماشین خود آشنا شوید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید.  

لرزش فرمان خودرو از جمله عیب‌هایی است که تقریبا همه ما برای یک بار هم که شده آن را تجربه کرده‌ایم. از آنجایی که فرمان خودرو به ‌طور مستقیم با راننده در ارتباط است، کوچک‌ترین نقصی در آن، خیلی زود مشخص می‌شود.

 

بروز مشکل در فرمان خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلیل این امر هر چه که هست، باید خیلی زود نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد. بنابراین اگر متوجه لرزش فرمان خودروی خودتان شدید، توصیه می‌کنیم که هر چه زودتر به یک مرکز تخصصی برای رفع ایراد مراجعه کنید. ما در این مقاله به علت لرزش فرمان اتومبیل می‌پردازیم و به برخی از مهمترین سوالات کاربران در این رابطه پاسخ می‌دهیم. با «پرشین خودرو» همراه باشید.

 

دلیل لرزش فرمان ماشین، لرزش فرمان، همه دلایل لرزش فرمان خودروها، دلایل لرزش فرمان خودرو، لرزش فرمان خودرو

 

دلایل لرزش فرمان خودرو در سرعت بالا

یکی از مشکلات رایجی که برای اکثر خودروها اتفاق می‌افتد، لرزش فرمان در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت و بالاتر است. در این بخش به دلیل لرزش فرمان در سرعت بالا اشاره می‌کنیم و مهمترین علت‌های بروز این مشکل را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1- خراب شدن بلبرینگ‌ها: یکی از مهمترین مشکلاتی که می‌تواند دلیل لرزش فرمان در سرعت بالا باشد، خرابی بلبرینگ چرخ‌ها است. در صورت بروز چنین مشکلی، در هنگام حرکت خودرو صدای خاصی از سمت چرخ‌ها شنیده می‌شود که به‌راحتی قابل تشخیص است.

2- خراب شدن سیبک‌ها: سیبک‌ها نیز می‌توانند یکی از دلایل اصلی لرزش فرمان باشند. سیبک شبیه یک توپ فلزی است که یک اهرم به آن متصل بوده و چرخش فرمان را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند. چنانچه سیبک‌های خودرو خراب شوند یا لق باشند، فرمان با لرزش مواجه می‌شود.

3- خرابی میل تعادل: میل تعادل یکی از قطعات مهمی است که نقش پررنگی در فرمان‌پذیری خودرو دارد. همان‌طور که از اسم این قطعه می‌توان حدس زد، میل تعادل برای تقسیم نیرو بین چرخ‌های خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و خرابی آن منجر به لرزش فرمان می‌شود.

4- نقص در کمک فنرها: چنانچه کمک‌فنرهای خودرو دارای ایراد باشند، کوچک‌ترین لرزشی از سطح جاده به بدنه خودرو منتقل شده و در نهایت منجر به لرزش غربیلک فرمان می‌شود.

5- تنظیم نبودن فرمان: تنظیم کردن فرمان یکی از مهمترین مواردی است که همه رانندگان باید به آن توجه داشته باشند. بهتر است سالی یک تا دو بار تنظیم فرمان را انجام دهید تا با مشکلاتی مانند لرزش فرمان مواجه نشوید.

6- خرابی میل فرمان: یکی از مشکلات جدی که در اثر خرابی میل فرمان خودرو به‌وجود می‌آید، ساییده شدن نامتعادل چرخ‌ها است که این موضوع در دراز مدت منجر به عدم تعادل چرخ‌ها شده و لرزش فرمان را در پی خواهد داشت.

7- بالانس نبودن چرخ‌ها: وقتی چرخ‌ها بالانس نباشند، فشار نامتعادلی روی آنها اعمال می‌شود و هنگامی که سرعت خودرو افزایش پیدا می‌کند، با لرزش فرمان مواجه می‌شویم.

8- نقص در شاسی خودرو: خرابی شاسی از آن دست مشکلاتی است که باید خیلی زود به آن رسیدگی شود. خراب بودن شاسی ماشین می‌تواند جلوبندی خودرو را درگیر کرده و سیستم تعلیق را نیز معیوب سازد. این مشکلات باعث می‌شود که فرمان خودرو در سرعت‌های بالا دچار لرزش شود.

 

دلیل لرزش فرمان ماشین، لرزش فرمان، همه دلایل لرزش فرمان خودروها، دلایل لرزش فرمان خودرو، لرزش فرمان خودرو

 

علت لرزش فرمان اتومبیل در هنگام ترمزگیری

یکی دیگر از مشکلات شایع مربوط به فرمان خودروها، لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن است. در این حالت، وقتی شما ترمز می‌گیرید بلافاصله فرمان شروع به لرزیدن می‌کند. ما در ادامه به برخی از دلایل لرزش فرمان خودرو در هنگام ترمز اشاره می‌کنیم:

1- وجود مشکل در روتورهای ترمز: زمانی که پدال ترمز را فشار می‌‌دهیم، لنت ترمز به دیسک‌ها یا همان روتورها می‌چسبد و به دلیل اصطکاک به‌وجود آمده، سرعت گردش چرخ‌ها کاهش پیدا کرده و خودرو از حرکت می‌ایستد. در صورت استفاده زیادی از ترمزها، به مرور زمان کارایی روتورها با نقص مواجه می‌شود و ممکن است در هنگام ترمزگیری دچار لرزش شوند. این لرزش به فرمان منتقل می‌شود و شما در هنگام ترمز گرفتن لرزش فرمان را احساس خواهید کرد.

2- تاب داشتن دیسک ترمز: وقتی دیسک ترمز تاب داشته باشد، موقع ترمز گرفتن، اتصال کامل بین لنت و دیسک برقرار نمی‌شود. تاب داشتن لنت ترمز باعث لرزیدن دیسک موقع ترمزگیری می‌شود و این لرزش به فرمان نیز انتقال میابد.

3- نقص در کالیپر ترمز: کالیپرها قطعاتی هستند که وظیفه اتصال بین لنت و دیسک ترمز را بر عهده دارند. در واقع لنت‌ داخل کالیپر قرار دارد و با حرکت این قطعه، به دیسک می‌چسبد. در صورتی که کالیپرها درست عمل نکنند، لنت به‌طور یکنواخت به دیسک متصل نمی‌شود و این امر موقع ترمزگیری منجر به لرزش فرمان خواهد شد.

4- سفت بودن ترمزها: ترمز خودرو زمانی بهترین عملکرد را دارد که با یک فشار کم و یکنواخت روی پدال، باعث نگه داشتن خودرو شود. اگر پدال ترمز بیش از حد سفت باشد، می‌تواند موقع ترمز گرفتن باعث لرزیدن فرمان شود.

5- وجود نقص در سیستم تعلیق: یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان در هنگام ترمزگیری، نقص در سیستم تعلیق خودرو است. البته این مشکل را فقط یک متخصص و مکانیک خبره می‌تواند متوجه شود و شاید یک فرد عادی قادر به تشخیص آن نباشد.

 

دلیل لرزش فرمان ماشین، لرزش فرمان، همه دلایل لرزش فرمان خودروها، دلایل لرزش فرمان خودرو، لرزش فرمان خودرو

 

دلایل لرزش فرمان خودرو در حالت ایستاده

تا به اینجا درباره دلیل لرزش فرمان ماشین در سرعت بالا و همچنین در هنگام ترمزگیری صحبت کردیم. اما گاهی هم این مشکل موقعی بروز پیدا می‌کند که خودرو کاملا ثابت و متوقف است. برای مثال، لرزش فرمان پراید در حالت درجا یکی از مشکلات شایع مربوط به این خودرو است. این موضوع در ابتدا ممکن است عجیب به نظر بیاید، اما دلایلی وجود دارند که می‌توانند باعث لرزش فرمان هیدرولیک در حالت درجا شوند. برخی از مهمترین عوامل بروز این مشکل عبارتند از: استفاده از سوخت کثیف، نقص در سیستم انژکتور خودرو، معیوب بودن شمع‌ها و خراب شدن سنسور جریان هوا.

گاهی اوقات خراب بودن سنسور اکسیژن یا کثیف شدن آن هم می‌تواند یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو باشد. اگر این عوامل را بررسی کردید و مشکلی نیافتید، باید پمپ و فیلتر سوخت نیز چک شوند، چون خرابی آنها نیز می‌تواند مشکلات مشابهی را ایجاد نماید. در برخی موارد هم اگر یکی از قطعات الکتریکی خودرو خراب شوند، شاهد لرزش فرمان خواهیم بود. در هر صورت بررسی این مشکلات از عهده افراد غیرمتخصص خارج است. بنابراین اگر متوجه شدید که فرمان خودروی شما در حالت ایستاده دچار لرزش می‌شود، حتما در اولین فرصت به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه فرمایید.

 

علت لرزش فرمان در سرعت پایین کدام است؟

لرزش فرمان خودرو می‌تواند در سرعت‌های پایین نیز رخ بدهد. چنانچه می‌خواهید بدانید که علت لرزش فرمان در سرعت پایین چیست، این بخش را با دقت مطالعه کنید:

1- مشکل در لاستیک‌ها: لاستیک‌های خودرو می‌توانند علت لرزش فرمان اتومبیل در سرعت پایین باشند. برای مثال اگر لاستیک‌های شما کاملا صاف شده باشند، شاهد لرزش فرمان خواهید بود. برای جلوگیری از این مشکل، حتما در موقع مناسب نسبت به تعویض لاستیک‌ها اقدام نمایید.

2- تنظیم نبودن چرخ‌ها: اگر چرخ‌های خودرو تنظیم و متقارن نباشند، باز هم احتمال لرزیدن فرمان در سرعت پایین وجود دارد. حتما به‌صورت دوره‌ای چرخ‌های خودرو را تنظیم کنید. همچنین باید روی تنظیم بودن باد لاستیک‌ها حساسیت داشته باشید.

3- ایراد در سیستم تعلیق: وظیفه اصلی سیستم تعلیق آن است که لرزش‌های وارده به خودرو را کاهش دهد. چنانچه سیستم تعلیق و کمک فنرها با مشکل مواجه شود، لرزش خودرو زیاد شده و به تبع آن لرزش فرمان ایجاد می‌شود.

4- نقص موتور خودرو: یک دلیل لرزش فرمان ماشین در سرعت‌های پایین، ایراد در موتور خودرو و سیستم‌ها وابسته به آن است. چنانچه سیستم سوخت، شمع‌ها و ... دچار نقص باشند، این نقص می‌تواند به شکل لرزش فرمان بروز پیدا کند.

5- تنظیم نبودن فرمان: گاهی اوقات به دلیل لق شدن پیچ‌ها و اتصالات، فرمان خودرو از تنظیم خارج می‌شود. در این شرایط ممکن است شاهد لرزیدن فرمان هم باشیم.

 

دلیل لرزش فرمان ماشین، لرزش فرمان، همه دلایل لرزش فرمان خودروها، دلایل لرزش فرمان خودرو، لرزش فرمان خودرو

 

 

منبع خبر: