سه‌شنبه, 28 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر قطعه‌ای از جنس پنبه نسوز، فولاد و مس است که بین سیلندر و سرسیلندر قرار می‌گیرد و با پر کردن تمامی منافذ بین این 2 قطعه، آن‌ها‌ را نفوذ ناپذیر می‌کند. وظیفه‌ی واشر سرسیلندر ایجاد یک عایق برای جلوگیری از خروج سوخت از سیلندر، جلوگیری از نفوذ آب و روغن به داخل سیلندر، هدایت و حفظ مایع خنک‌کننده موتور و روغن موتور است. با وجود یک واشر سرسیلندر سالم خودروی شما می‌تواند یک انفجار بهینه‌تر و حرکت راحت‌تر پیستون به سمت سیلندر را تجربه کند.  

واشر سرسیلندر بر اثر استفاده از ماشین ممکن است دچار اشکلاتی شود که یکی از رایج‌ترین این مشکلات، سوختن آن است که خود را با علائم زیر نشان می‌دهد.

• دیر روشن شدن موتور خودرو پس از سرد شدن آن

• تولید صدایی شبیه به شرشر آب در پشت داشبورد

• کم شدن آب رادیاتور

• لرزیدن موتور

• خروج دود سفید و یا آبی از اگزوز

• ورود روغن داخل مخزن رادیاتور

• متورم شدن شیلنگ های متصل به رادیاتور

• جوش آوردن موتور

• وجود حباب در رادیاتور

• مشاهده‌ روغن و آب بر روی موتور

تشخیص سوختن واشر سر سیلندر کار راحتی نیست و یک مسئله زمان‌بر است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم رانندگانی که به تازگی خودروی خودشان را  تحویل گرفته‌اند به راحتی این مشکل را تشخیص بدهند. در این مقاله  به بررسی علل سوختن واشر سرسیلندر پرداخته‌ایم تا در صورت بروز این مشکل سریعا آن را رفع کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

1.کم شدن آب رادیاتور، مهم ترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر

 

به‌دلیل انفجارهایی که در موتور ماشین رخ می‌دهد، دمای موتور به‌شدت بالا می‌رود که اگر این دما کنترل نشود، آسیب‌های شدیدی به قطعات داخلی خودرو وارد می‌شود؛ یکی از قطعاتی که در اثر گرمای موتور در معرض آسیب است، واشر سرسیلندر است.

آب رادیاتور با چرخش به دور قطعات وظیفه‌ی خنک کردن موتور را بر عهده دارد. برای چک کردن میزان آب رادیاتور باید چند ساعتی از خاموش کردن موتور گذشته باشد تا دمای آب کاهش پیدا کند؛ به‌طور کلی اگر در مدت کمتر از یک ماه میزان حجم آب رادیاتور به نصف رسید، باید علائم خرابی ماشین را بررسی کنید که احتمالا این مشکل باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده است و باید تعویض شود.

2.فن خودرو درست عمل نمی‌کند، واشر سرسیلندر خراب می شود

یکی از ملزومات سیستم خنک کننده‌ی موتور، فن است. فن یا پروانه با گردش هوا سعی در خنک کردن موتور دارد و اهمیت این فن‌ها بیشتر در سرعت‌های پایین خود را نمایان می‌کند. اگر اختلالی در عملکرد فن خودرو بوجود بیاید، با بالا رفتن دمای موتور و جوش آوردن آن، آسیب‌های شدیدی به قطعات داخلی خودرو مثل واشر سر سیلندر وارد می‌شود و موجب سوختن آن می‎شود.

3.موتور خودرو جوش آورده است و در ادامه به سرسیلندر می رسد

 

بزرگترین دشمن واشر سرسیلندر، گرمای شدید و کنترل نشده در موتور است. موتور به دلایل مختلفی مثل پایین بودن کیفیت و یا سطح روغن موتور، خرابی فن رادیاتور، خرابی پمپ آب، گرفتگی شلنگ‌ها، عدم استفاده از ضد یخ، خرابی ترموستات و معیوب بودن واتر پمپ جوش می‌آورد و موجب سوختن واشر سر سیلندر می‌شود. اگر خودروی شما جوش آورد اقدامات زیر را انجام دهید

• ماشین را خاموش نکنید

• در رادیاتور را باز نکنید

• بر روی موتور آب نریزید

• بخاری را روشن و بر روی درجه فن بگذارید

4.واشر سر سیلندر را به‌درستی ببندید

یکی از اقداماتی که موجب آسیب رسیدن به واشر سر سیلندر می‌شود، غفلت و بی‌دقتی در نحوه بستن واشر است. برای جلوگیری از این اتفاق، بستن واشر سر سیلندر را به یک مکانیک بسپارید تا آن را صاف، محکم و درست بر سر جای خودش ببندد؛ به‌طوری که نوشته‌ی top بر روی واشر کاملا صاف و در قسمت بالا قرار بگیرد و سمت مسی واشر روی بلوک سیلندر قرار بگیرد تا بعدا مشکل ساز نشود.5.واشر سرسیلندر باکیفیت بخرید

هر قطعه‌ای طول عمر مشخصی دارد و یکی از عواملی که بر روی میزان عمر آن تاثیر دارد، کیفیت است. با توجه به قیمت پایین واشر سرسیلندر بهتر است جنس‌های اصل و با کیفیت را تهیه کنید تا طول عمر بیشتری داشته‌باشند و به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات خودرو نشود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که چک کردن واشر سر سیلندر را در چک لیست هفتگی خودرو قرار دهید تا بتوانید از بروز خسارت به سیلندر جلوگیری کنید.

6.ترموستات را کنترل کنید تا واشر سرسیلندر سالم بماند

دمای موتور باید 85 درجه سانتی‌گراد باشد، اگر دمای موتور از این حد معین کمتر باشد، غلظت روغن بالا می‌رود و اگر بیشتر از حد استاندارد باشد، روغن رقیق می‌شود و عمل روغن‌کاری به‌درستی انجام نمی‌شود. ترموستات وظیفه‌ی تنظیم و کنترل حرارت موتور را بر عهده دارد. در روزهای سرد به موتور کمک می‌کند سریع‌تر گرم شود و در روزهای گرم دمای موتور را کاهش می‌دهد. اگر اختلالی در عملکرد ترموستات بوجود بیاید و نتواند دمای موتور را در 85 درجه نگه دارد، دمای موتور بالا می‌رود و واشر سرسیلندر می‌سوزد.

7.واتر پمپ خراب شده‌است

یکی از علل رایج بالا رفتن دمای موتور، خرابی واتر پمپ است. واتر پمپ آب را در داخل پوسته‌ی موتور و اطراف سیلندرها به گردش در می‌آورد، ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور می‌رساند و دوباره به رادیاتور باز می‌گرداند. اگر واتر پمپ به‌درستی عمل نکند، موتور در دمای ثابتی نمی‌ماند، دمای موتور بالا می‌رود و به واشر سر سیلندر آسیب می‌رسد.

8.از سفت بودن سوپاپ‌ها مطمئن شوید

سوپاپ قطعه‌ای است که بر روی سرسیلندر قرار دارد، ورود و خروج هوا به محفظه‌ی احتراق را کنترل می‌کنند و یک فضای ایزوله درون سیلندر برای احتراق سوخت ایجاد می‌کند. سوپاپ‌ها روی سرسیلندر و یا بلوک سیلندر نصب می‌شوند. اگر سوپاپ‌ها بی از حد سفت شده باشند، در دور بالا فشار زیادی به موتور وارد می‌شود و خیلی سریع جوش می‌آورد و باعث سوختن واشر سرسیلندر می‌شود.سوختن واشر سر سیلندر باعث از بین رفتن آب‌بندی و قاطی شدن آب و روغن در موتور می‌شود. واشر سرسیلندر قطعه‌ی گرانی نیست اما هنگامی که بسوزد هزینه‌ی تقریبا زیادی بر روی دست شما می‌گذارد چون باید مینفولد، ورودی اگزوز، قطعات تایمینگ و سیلندر باز شوند که موجب افزایش هزینه‌ی دستمزد می‌شود؛ پس بهتر است یک واشر سرسیلندر با کیفیت برای خودروی خودتان تهیه کنید و با رعایت این نکات به ظاهر ساده به سوال چگونه ماشین سالمی داشته باشیم پاسخ بدهید. در این مقاله  به بررسی 8 علت اصلی سوختن واشر سر سیلندر پرداختیم تا بتوانید از بروز این اتفق جلوگیری کنید و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری خودروی خودتان را کاهش دهید.

 

 

منبع خبر: