یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

چین با عبور از ژاپن به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد

در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۳ و برای اولین بار، چین با عبور از ژاپن و آلمان به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در دنیا تبدیل شد. صنعت خودروی چین توانسته است در بازه زمانی یاد شده تعداد ۱.۰۶۹ میلیون دستگاه خودرو را صادر نماید  

ژاپن که پیش از این بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی دنیا به شمار می‌رفت در سه‌ماهه ابتدایی امسال ۱.۰۴۷ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده است. تسلا چین، سایک، چری، جیلی، گریت وال موتورز، چانگان و بی وای دی جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات چینی بوده‌اند. در حال حاضر کمپانی سایک بزرگ‌ترین صادرکننده وسایل نقلیه این کشور به شمار می‌رود و برند ام جی نیز یکی از فاکتورهای اصلی دستیابی به چنین عملکرد درخشانی است. در حقیقت از هر سه خودروی صادراتی چین یک خودرو توسط سایک تولید می‌شود. نکته جالب به جایگاه بی وای در این جدول مربوط می‌شود به گونه‌ای که تنها ۵۸ هزار دستگاه خودرو صادر نموده و در رده نهم صادرکنندگان وسایل نقلیه از چین قرار دارد.

همچنین از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ کمپانی‌های خودروسازی چینی در کل ۱.۳۷ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده‌اند. در ماه آوریل حجم صادرات چینی‌ها به ۳۷۶ هزار دستگاه رسیده که رشد ماه‌به‌ماه ۳.۳ درصدی و رشد سال‌به‌سال ۱۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. علاوه بر این از نظر حجم صادرات در سه‌ماهه ابتدایی امسال باید گفت کشورهای روسیه، آمریکا، مکزیک، بریتانیا، بلژیک، ژاپن، استرالیا، آلمان، امارات متحده عربی و کره جنوبی بزرگ‌ترین واردکنندگان خودروها از کشور چین بوده‌اند.

اگر بخواهیم مقاصد صادراتی چین در قاره‌ها را بررسی کنیم باید گفت کشور چین و آفریقای جنوبی در قاره آفریقا، کشورهای عربستان سعودی، هند، تایلند و ویتنام در آسیا، روسیه و بریتانیا در اروپا، کشورهای آمریکا، مکزیک و کارائیب در آمریکای شمالی و نهایتاً کشورهای برزیل، شیلی، پرو و اکوادور در آمریکای جنوبی بیشترین میزان واردات خودرو از چین را داشته‌اند. تا قبل از سال ۲۰۲۰ میزان صادرات سالانه صنعت خودروی چین به مدت حدود ۱۰ سال روی رقم حدود ۱ میلیون شناور بود اما در سال ۲۰۲۱ بود که به یک‌باره صادرات چینی‌ها به بیش از ۲ میلیون دستگاه رسید و این کشور با عبور از کره جنوبی به سومین کشور بزرگ صادرکننده خودرو در دنیا پس از ژاپن و آلمان بدل شد. در سال ۲۰۲۲ هم اژدهای زرد به حجم صادرات ۳.۱۱ میلیون دستگاه رسید و برای اولین بار آلمان را پشت سر گذاشت و در رده دوم پس از ژاپن قرار گرفت. انجمن سازندگان خودروهای سواری چین پیش‌بینی می‌کند صادرات خودرو از این کشور در پایان سال جاری میلادی به رقم ۴ میلیون دستگاه خواهد رسید. اگر این روند ادامه داشته باشد به احتمال خیلی زیاد چین با عبور از ژاپن به بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی دنیا در سال ۲۰۲۳ تبدیل خواهد شد.

 

  •  
منبع خبر: