سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

آنجه باید بدانید.

 

چرا خودرو پس از دست انداز خاموش می کند؟

خودروهای امروزی با انواع و اقسام ایرادات روبرو هستند که یکی از آنها مشکل خاموش شدن خودرو بعد از دست‌ انداز است. این مشکل بسیار خطرناک بوده و می‌تواند حوادث ناگوار را برای افراد حاضر در صحنه رقم بزند. مواردی مثل کار نکردن ترمز و از کنترل خارج شدن ماشین جزو پیامدهای خاموش شدن خودروی در حال حرکت است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اما دلایل خاموش شدن خودرو بعد از دست انداز چیست و چطور می‌توان از آن پیشگیری کرد؟  

دلایل خاموش شدن خودرو بعد از گذشتن از روی دست‌ انداز

افتادن خودرو در یک چاله با سرعت بالا و یا عبور از روی سرعت‌گیر ضربه شدید و یک نوع شوک لحظه‌ای به ماشین وارد می‌کند. این شوک در لحظه انرژی نسبتاً بالایی به بدنه و قسمت‌های فنی خودرو وارد می‌آورد و احتمال خاموش شدن ماشین را به دلایل مختلف بالا می‌برد. در زیر به بعضی از مهم‌ترین دلایل این مشکل اشاره کرده‌ایم:

فعال شدن سوئیچ اینرسی

1.فعال شدن سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین یک کلید قرمز رنگ فشاری است که شما می‌توانید آن را در گوشه‌ای از محفظه موتور خودرو مشاهده کنید. این کلید در اثر ضربات شدید وارد بر بدنه عمل می‌کند و در پی آن برق خودرو و خصوصا پمپ بنزین قطع می‌شود. درنتیجه هنگام تصادفات احتمال عمل کردن پمپ بنزین و وقوع آتش‌سوزی به حداقل می‌رسد.

گاهی اوقات ممکن است این سوئیچ هنگام عبور سریع و ناگهانی از روی یک دست انداز و یا سرعت گیر وارد مدار شود و برق کل خودرو را قطع کند و در نتیجه ماشین خاموش می‌شود. برای رفع این مشکل کافی است تا شاسی قرمز رنگ کلید اینرسی را مجدداً فشار دهید تا برق خودرو وصل شود. بنابراین اگر بعد از گذر از روی یک دست‌انداز ماشین خاموش شد، باید ابتدا به سراغ سوئیچ اینرسی بروید و آن را مجدداً فشار دهید تا مشکل برطرف شود.

2.قطع شدن اتصال دسته سیم رله دوبل

رله دوبل یکی از گذرگاه‌ها اصلی برق خودرو است که اگر خراب شود اجازه روشن شدن به ماشین را نمی‌دهد . یکی از دلایل خاموش شدن ماشین بعد از گذشتن از دست انداز می‌تواند مربوط به قطع شدن اتصال سیم رله دوبل باشد. به عنوان مثال اگر سوکت این قطعه خراب و یا شل باشد ممکن است در اثر ضربه ناشی از عبور از روی ناهمواری به طور کامل از رله دوبل جدا شود. در نتیجه برق ماشین قطع خواهد شد. به دنبال این اتفاق ماشین خاموش می‌شود و شما روی صفحه کیلومتر خود اثری از چراغ چک نمی‌بینید. بنابراین اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، بهتر است به سراغ رله دوبل بروید و اتصالات آن را بررسی کنید. لازم به تاکید است که اگر رله دوبل ایراد داشته باشد یا برق آن قطع شود، شما پشت آمپر برق خواهید داشت اما علامت چراغ چک را در آنجا نخواهید دید.

قطع یا شل شدن اتصالات باتری

3.قطع یا شل شدن اتصالات باتری

یکی دیگر از علت‌های خاموش شدن ماشین بعد از عبور از روی سرعت گیر یا دست انداز، به قطع شدن اتصالات باتری مربوط می‌شود. البته اگر دینام وظیفه خود را به درستی انجام دهد معمولا نباید با قطع شدن اتصالات باتری، ماشین خاموش شود اما اگر دینام نتواند برق خودرو را به طور دقیق و کامل تامین کند و یا حتی به طور کامل خراب شده باشد، آن وقت قطع شدن اتصالات باتری مساوی با خاموش شدن ماشین است. در چنین شرایطی شما پشت آمپر هیچ برقی نخواهید داشت.

برای رفع این مشکل باید به سراغ بست باتری بروید و آنها را به طور دقیق و محکم سر جای خود وصل کنید. بهتر است قبل از اتصال بست باتری هرگونه آلودگی مثل سولفاته و... را از روی آن به طور کامل پاک کنید.

4.جدا شدن اتصال سیم دینام

هنگامی که ماشین روشن است دینام وظیفه تامین برق قسمت‌های حیاتی خودرو نظیر سیستم جرقه و پمپ بنزین را بر عهده دارد. واضح است که اگر دینام از مدار خارج شود، برق ماشین قطع شده و خودرو خاموش می‌شود. گاهی اوقات ممکن است سوکت یا اتصالات سیم دینام به طور دقیق و محکم سر جای خود قرار نگرفته باشد و در نتیجه هنگامی که ماشین از روی دست انداز به سرعت عبور می‌کند، ضربه شدید ناشی از آن باعث قطع اتصال سوکت دینام می‌شود و در نتیجه خودرو خاموش خواهد شد.

برای رفع این مشکل باید سیم دینام و اتصالات آن را به طور دقیق بررسی کنید و اگر مشاهده کردید که سوکت از جای خود خارج شده است ، آن را مجدداً وصل کنید و مطمئن شوید که محکم درون محل خود قرار گرفته است. با انجام این کار مشکل برطرف می‌شود و خودرو روشن خواهد شد. اگر هم احساس کردید سوکت دینام به طور محکم در جای خود قرار نمی‌گیرد و اصطلاحا بازی می‌کند، باید آن را به وسیله یک بست یا سیم فلزی محکم کنید تا اطمینان حاصل شود که دیگر از جای خود بیرون نمی‌آید.

5.قطع شدن اتصالات سیم کوئل

کوئل وظیفه تامین برق مورد نیاز شمع‌ها را بر عهده دارد و هر دلیلی که باعث شود کوئل از کار بیفتد، منجر به خاموش شدن ماشین خواهد شد. یکی از پیامدهای ناشی از عبور خودرو از روی دست‌انداز، جدا شدن سیم و یا اتصالات سیم کویل است و شاید سوکت سیم کویل در اثر ضربه از جای خود خارج شود. در نتیجه هیچ برقی به شمع‌ها نخواهد رسید و ماشین خاموش می‌شود. کویل معمولاً در قسمت بالای موتور کنار سرسیلندر نصب می‌شود و شما به راحتی می‌توانید سیم و اتصالات آن را بررسی کنید. اگر سوکت شل شده آن را محکم کنید و اگر به طور کامل از جایش بیرون آمده است، آن را مجدداً وصل کنید.

قطع شدن اتصال سیم پمپ بنزین

6.قطع شدن اتصال سیم پمپ بنزین

پمپ بنزین یکی دیگر از قسمت‌هایی است که در اثر قطع شدن اتصالات دسته سیم آن، خودرو خاموش خواهد شد. در اینجا نیز این احتمال وجود دارد که اتصالات برق پمپ بنزین ایراد پیدا کرده و یا سوکت آن شل شده باشد و در نتیجه بعد از عبور خودرو از روی دست انداز و وارد آمدن ضربه شدید به خودرو، سیم پمپ بنزین و یا سوکت آن قطع می‌شود.پس برق به این قطعه حیاتی نمی‌رسد و در پی این اتفاق پمپ بنزین از کار می‌افتد و قطعاً ماشین نیز خاموش می‌شود. پمپ بنزین معمولاً زیر صندلی عقب نصب می‌شود و شما می‌توانید با برداشتن صندلی وضعیت سیم‌ها و سوکت‌های آن را بررسی کنید.

7.قطع شدن برق انژکتورها

انژکتورها نیز از جمله قطعات حیاتی سیستم سوخت‌رسانی هستند که برق آنها از طریق یک دسته سیم تامین می‌شود و هرگونه ایرادی که در سامانه برق‌رسانی به انژکتور به وجود آید، باعث خاموش شدن خودرو خواهد شد. اگر سیم‌کشی فرسوده باشد و سوکت‌های انژکتورها ایراد داشته باشند، ممکن است در اثر ضربه ناشی از عبور خودرو از روی سرعت گیر برق انژکتورها قطع شود و ماشین از کار بیفتد. البته احتمال این رخداد نسبت به بقیه موارد کمتر است اما به هر حال باید بررسی شود که سیم‌کشی برق انژکتورها ایرادی نداشته باشد.

ایراد در ایسیو و سیم‌کشی آن

8.ایراد در ایسیو و سیم‌کشی آن

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن خودرو بعد از عبور از روی دس انداز را می‌توان در قطع شدن سیم‌کشی و شدن برق ای‌سی‌یو جستجو کرد. مشابه سایر موارد، ایسیو نیز برق خود را از طریق یک دسته سیم و سوکت تامین می‌کند. اگر این سوکت یا دسته سیم ایراد پیدا کرده و یا فرسوده باشد، ای سی یو برق مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند و ماشین خاموش می‌شود.

بنابراین اگر ماشین شما بعد از عبور از روی دست‌ انداز خاموش شد، بهتر است سیم‌کشی ایسیو و سوکت‌های آن را نیز بررسی کنید تا اگر مشکلی وجود دارد آن را برطرف کرده و از این بابت خیالتان راحت شود.

9.سوختن فیوز

شاید به نظرتان عجیب برسد اما احتمال دارد که بعد از گذر سریع خودرو از روی یک دست انداز و وارد آمدن ضربه شدید به ماشین، فیوز مربوط به برخی از قسمت‌های مهم خودرو بسوزد و از کار بیفتد و در نتیجه ماشین خاموش می‌شود. به عنوان مثال اگر فیوز پمپ بنزین، فیوز کویل، فیوز مربوط به برق انژکتورها و غیره در این هنگام از کار بیفتد، قطعاً ماشین خاموش خواهد شد.

بنابراین بهتر است در صورت مواجه با این مشکل حتماً فیوزهای مهم نظیر پمپ بنزین، کویل و دیگر قسمت‌های حساس را بررسی کرده تا اگر سوخته بودند، آنها را با نمونه جدید تعویض کنید.

پاره شدن تسمه تایم

10. پاره شدن تسمه تایم

تسمه تایم وظیفه دارد که نیروی میل لنگ را به میل سوپاپ منتقل کند و اگر از کار بیفتد، قطعاً ماشین خاموش می‌شود. گاهی اوقات دیده شده که تسمه تایم خودرو فرسوده بوده در اثر ضربه و فشار ناشی از عبور ماشین از روی دست‌انداز، سرعت گیر و مواردی از این دست پاره شده است. پاره شدن تسمه تایم نیز باعث خاموش شدن ماشین می‌شود و مشکلات جدی مکانیکی به وجود می‌آورد.

در این مواقع احتمال دارد که بعد از استارت زدن صدای شبیه به تق‌تق از موتور شنیده شود. این صدا ناشی از برخورد پیستون با سوپاپ‌هاست و بعد از شنیدن آن باید حتماً استارت زدن متوقف شود؛:چراکه باعث کج شدن سوپاپ و یا خرابی پیستون می‌شود. تشخیص این عیب چندان ساده نیست و باید قاب تسمه تایم باز شود اما به هر حال توصیه می‌کنیم اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، هیچ وقت ماشین را استارت نزنید؛ چرا که ممکن است ایرادات جدی برای موتور به همراه داشته باشد

سخن پایانی

خاموش شدن ماشین بعد از عبور از دست انداز عموما ناشی از به وجود آمدن مشکل یا قطع شدن مدار سیستم‌های برقی است. شل شدن سوکت‌های مهم مثل سوکت پمپ بنزین، سوکت‌های کویل و دینام و... می‌تواند بسیار شایع باشد.

با این حال یکی از مهمترین علت‌های خاموش شدن ماشین بعد از عبور از روی سرعت گیر عمل کردن سوئیچ اینرسی یا همان کلید قرمز رنگ داخل محفظه موتور است. بنابراین اگر با این مشکل مواجه شدید حتماً ابتدا به سراغ سوئیچ اینرسی بروید و آن را فشار دهید تا اگر برق خودرو در اثر کارکرد این سیستم قطع شده باشد مجدداً وصل شود و شما بتوانید ماشین را روشن کنید. در غیر این صورت اتصالات و سیم‌های قسمت‌های مهم اجزای برقی خودرو را مطابق آنچه در متن توضیح دادیم، بررسی کنید.

اما اگر مشکلی در برق خودرو وجود نداشته باشد احتمال پاره شدن تسمه تایم و یا وقوع برخی دیگر ایرادات مکانیکی در خودرو دور از ذهن نخواهد بود. به ویژه اگر بعد از عبور از روی دست انداز سر و صداهای نسبتا شدید از داخل موتور به گوش رسید، بدانید که موتور خودروتان ایراد مکانیکی پیدا کرده و باید حتماً به تعمیرگاه منتقل شود. در این مواقع ماشین را استارت نزنید و آن را با یدک‌کش به تعمیرگاه منتقل کنید تا از وقوع ایرادات پرهزینه‌تر جلوگیری شود.

منبع خبر: