یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

مرعشی: دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی

 

با دلی خونین وارد انتخابات شدیم

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید: امروز ما با دلی پرخون به انتخابات وارد می‌شویم. کسی تصور نکند که شادمانیم زیرا حتی یک کرسی را برای کشور و مردم مفید می‌دانیم. امروز یکی از نقطه‌های امیدمان، تبریز با حضور آقایان پزشکیان، پرنیان و بنی‌هاشمی است.  

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران که به تبریز سفر کرده و با حضور مسعود پزشکیان در همایش جمهور سخن می‌گفت، تاکید کرد: علاقه‌مندیم که در اوج ناامیدی از انتخابات مجلس دوازدهم، نقطه عطف جدیدی بسازیم و جهت سیاست را در کشور تعدیل و اصلاح کنیم و این فرصت برای ۷۰ کرسی امروز در اختیار ماست. امید داریم که در انتخابات پیش‌رو تبریز بدرخشد. مرعشی افزود: تبریز، حق بزرگی بر ایران امروز دارد که با همت دلیرمردان و بزرگان این دیار از دوره استبداد صغیر نجات یافته و بیش از ۱۰۰ سال پیش، بنیان‌های یک حکومت بر پایه رای مردم را در منطقه خاورمیانه پایه‌ریزی کرده است، منطقه‌ای که بسیاری از کشورهای آن هنوز امیرنشین و سلطان‌نشین هستند. مرعشی معتقد است که انتخاب، امری است که با نظام جمهوری اسلامی گره خورده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اصل نظام جمهوری اسلامی با رای مردم مستقر شد اما انتخابات در این مدت با فراز‌ونشیب‌های فراوانی در کشور مواجه بوده و نظام تازه‌تاسیس تحت تاثیر حوادث سال ۱۳۶۰ با بحرانی مواجه شد که اقلیتی با اتکا به صلاح و جنگ خیابانی قصد داشتند تا جای اکثریت را در ایران بگیرند. حتماً جوانان ما هم که آن سال‌های سخت را درک نکردند با مطالعه تاریخ متوجه این موضوع خواهند شد. در ادامه این سخنرانی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه آثار حوادث سال ۶۰ به همان سال‌ها محدود نماند و تحت تاثیر آن تنش‌ها، خونریزی‌ها، جنگ داخلی ایرانیت همچنین جنگ تحمیلی صدام به ایران و طولانی شدن این جنگ به ۸ سال، انتخابات هم به ‌نوعی براساس خواست و همراهی اغلب مردم به رفراندوم و نه رقابت تبدیل شد، گفت: با پایان جنگ و آغاز دوران جدید و استقرار مقام معظم رهبری، انتخابات و نهاد انتخابات مجدداً مهم شد و نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران و شکل‌گیری مجلس پنجم اتفاق افتاد.
وی افزود: در انتخابات مجلس پنجم، اکثریتی که تصور می‌شد پشت سر هم قرار است، کرسی مجلس و دولت را در اختیار بگیرند با چالشی مواجه شده و مجبور شدند تا به یک مجلس میانه با اقلیت نیرومند و یک اکثریت تن بدهد؛ جایی که کارگزاران سازندگی ایران متولد شد و این نقطه عطف را در تاریخ ایجاد کرد.
آن‌طور که مرعشی می‌گوید، نقطه عطف مجلس پنجم به انتخابات ریاست‌جمهوری ۷۶ منتهی شد، خرداد ۱۳۷۶ به ‌عنوان خاطره‌ای خوش در اذهان مردم ایران، یکی از زیباترین صحنه‌های نقش‌آفرینی مردم شد و رئیس‌جمهور متخلق، با شخصیت و فرهنگی با ۲۰ میلیون رای از میان ۳۰ میلیون شرکت‌کننده انتخاب شد. آقای خاتمی، رئیس‌جمهوری که توانست در عرصه بین‌المللی، پرچم گفت‌وگوی تمدن‌ها را در دست بگیرد. وی افزود: مبارزات مشروطه‌خواهی، مبارزات مردم ایران برای کسب آزادی، استقرار قانون و استقرار دموکراسی با یک انتخابات پایان نگرفت. متاسفم که باید بگویم به‌رغم زیبایی‌هایی که در خرداد ۷۶ ساخته شد و تایید مقام رهبری نیز فرمودند که این همان بود که من می‌خواستم. ۳۰ میلیون شرکت‌کننده و ۲۰ میلیون رای رئیس‌جمهور به‌رغم تاکید رهبری بر انتخاب باشکوه مردم اما از درون نهادهای حاکمیت حرکتی آغاز شد و خواستند تا اعلام و ابلاغ کنند که مردم هرچه رای بدهند، باز ما هستیم.
مرعشی معتقد است که برخی، تسلیم رای مردم نشدند و به‌رغم که اینگونه انتخابات به مجلس ششم منتهی شد ولی نتوانستیم آن طوری که شایسته بود، جابه‌جایی قدرت با رای مردم را در ایران نهادینه کنیم و به خانه فرستادن بخشی از سیاستمداران موثر ایران، حاکمیت‌هایی در مجلس و دولت رقم خورد که برای منابع محدود اقتصاد ایران فاجعه درست شد.
چاره‌ای جز استفاده از هر فرصتی نداریم
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران می‌گوید که اقتصاد ایران خیلی حرفی برای گفتن نداشته و با نفت وارد تحولات مهم می‌شود. او افزود: درآمدهای نفت از زمان کشف آن تا دوران پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بود. در دهه اول انقلاب نیز ۹۵ میلیارد دلار، در دوران سازندگی ۱۱۰ میلیارد دلار و دوران خاتمی ۱۱۵ میلیارد دلار و در مجموع طی این سال‌ها ۴۰۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد اما در دوران احمدی‌نژاد، فروش نفت به ۶۵۰ میلیارد دلار نفت رسید و تمام این منابع کمیاب به جای تبدیل شدن به توسعه، به تورم منجر شد، زیرا نهاد انتخابات، تضعیف شده بود و رقابت، جای خود را به مدیریت و مهندسی انتخابات داده بود و چنین فاجعه‌ای اتفاق افتاد. به گفته او هر چند که ملت ایران مجدداً توانستند در انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ سه پیروزی مهم پی‌درپی به دست آورند ولی متاسفانه در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ سیاست کلی نظام حاکم بر نظام که مشارکت حداکثری بود به نتیجه مطلوب تبدیل شد زیرا تصور می‌شد با محدود کردن سیاسیون، حکومت یکپارچه شکل بگیرد اما این حکومت شکل گرفت ولی به نتیجه‌ای منتهی نشد.
مرعشی ادامه داد: چاره‌ای نداریم که از هر فرصت کوچک و بزرگی استفاده کنیم و جهت کشور را تغییر دهیم. متاسفیم نهادهایی که منصوب رهبری هستند به منویات ایشان در انتخابات توجه نکردند و دوستانی که نان نظام، مردم و رهبری را می‌خورند، کار خودشان را می‌کنند و جناح و دوستان خود را می‌بینند. برای حل‌وفصل مسائل بسیار پیچیده و غامض ایران و باز کردن گره مشکلات مردم چند راه بیشتر متصور نیستیم. نخست اینکه عده‌ای انتظار بکشند تا ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی منجر به فروپاشی نظام شود. خب جایگزین چیست؟ کدام نیروی متشکل و جریان سیاسی سوار بر کارند؟ وی افزود: آیا تجربه کشورهای دیگر را نمی‌بینیم؟ آیا اگر ایران دچار دوران بی‌دولتی شود، چه کسی می‌تواند کنترل کند. در انقلاب ۱۳۵۷ اسلامی ایران، با رهبری هوشمندانه امام راحل تمامی احزاب کشور در آن دوران ازجمله مارکسیست‌ها، حزب توده، چریک‌ها، اقلیت و اکثریت تا موتلفه اسلامی را زیر یک پرچم و نام انقلاب اسلامی جمع کردند و انقلابی ساختند که همه در آن حضور داشتند. اما الان این‌طور شده خود ما که در انقلاب ۵۷ نقش پررنگی داشتیم از نتیجه راضی نیستیم. حال چه رسد به اینکه کشور به نقطه فروپاشی برسد و به سرنوشتی مانند لیبی بعد قذافی و عراق پس از صدام دچار شود.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران تاکید کرد: کسانی که دوست‌دار ایران هستید، هیچ راهی کم‌هزینه‌تر از اصلاحات تدریجی در کشور وجود ندارد. بنابراین راهی نداریم تا با دلی خونین فریاد بزنیم و مردم را به انتخابات دعوت کنیم و در سراسر کشور نیز تلاشمان بر این باشد تا با تشکیل یک فراکسیون اقلیت نیرومند، اجازه ندهیم عده‌ای، ایران را فدای افکار پوسیده خودشان کنند.
وی افزود: دو گرایش کلی در ایران وجود داشته و امروز هم دارد. گرایشی که می‌گوید باید اسلام‌محور باشد و گرایشی که ایران را محور می‌داند. من به ‌عنوان مقلد امام خمینی(ره) ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از جمهوری اسلامی نام بردند، در صورتی که ایشان در نجف حکومت اسلامی را تدریس کرده بودند. این یعنی نظام بهینه‌ای که همه ملیّون، مذهبیون، ایرانی‌خواهان و اسلامی‌خواهان باید کنار هم باشند.
سیدحسین مرعشی در پایان سخنانش با اظهار تاسف از اینکه بعد از استقرار کامل جمهوری ‌اسلامی اسلام‌خواهان، ملیّون را به کنار راندند و ما باید این را به تعادل برگردانیم، گفت: نباید اسلام‌خواهان را حذف کنیم بلکه باید به سمتی برویم که جمهوری اسلامی واقعاً جمهوری باشد و مقاماتش با رای مستقیم مردم انتخاب شوند.
همچنین مرعشی ادامه داد: ما همیشه از انتخابات برای امنیت ملی کشورمان استفاده کرده‌ایم. در زمان ریاست‌جمهوری بوش که افغانستان توسط آمریکا و متحدشانشان اشغال شد و طالبان سرنگون شدند، مقصد بعدی برایشان مهم بود که کدام کشور منطقه مقصد بعد ائتلاف غربی‌ها خواهد بود. بین ایران و عراق بحث داشتند که کدام را انتخاب کنند. آن زمان نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بود. به آمریکا رفت و با آنها گفت‌وگو کرد. نتانیاهو جمله‌ای گفت که آن زمان تیتر رسانه‌های اصلی آمریکا شد. او گفت: بغداد آدرس غلط است و تهران آدرس درست است.
حال اینکه آمریکایی‌ها، عراق را به جای ایران انتخاب کردند این بود که ۶ ماه قبل از آن، مردم ایران در یک انتخابات ۷۲ درصد مشارکت شرکت کردند بنابراین آمریکایی‌ها متوجه شدند که ایران پشتوانه مردمی دارد و اگر به این نظام حمله کند، شکست خواهد خورد.
او همچنین اظهار کرد: پس از نقش‌آفرینی بی‌بدیل حماس در هفتم اکتبر، جغرافیای سیاسی منطقه دستخوش تغییرات شده و همه متحدان و حوزه نفوذ جمهوری اسلامی ایران از لبنان و سوریه گرفته تا عراق و یمن تحت فشار آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها هستند. ‌ای کسانی که به رهنمودهای رهبری گوش ندادید و به مردم ایران خیانت و پشت کردید و اجازه ندادید انتخابات در سراسر کشور رقابتی باشد، خدا نکند به واسطه کاهش مشارکت در انتخابات ضربه‌ای متوجه ایران شود و خدای‌نکرده در این صورت همه گردانندگان محدود‌کننده سیاست‌ها و حتی برخی دوستان ما که بر طبل عدم مشارکت می‌کوبند، همه در آن فاجعه سهیم خواهند بود.
به گفته مرعشی، رقیب اصلی ما در این مسیر یک جمع بسته و متعصب مذهبیون هستند که امام زمانی درباره اینها گفت که یک نانوایی را نمی‌توانند اداره کنند. ما باید مبارزه و حرکت کنیم و با دلی پرخون، مردم را به رای دادن به شخصیت‌های بی‌نظیر، موثر، پاک، دانشمند، آگاه و خدمتگزار تشویق کنیم تا این افراد به مجلس بروند و با کمک هم در انتخابات ۱۴۰۲ یک نقطه عطف بسازیم و در انتخابات ۱۴۰۴ دوم خردادی دیگر را رقم بزنیم. مدیران و بزرگان را به صحنه برگردانیم. جلوی فساد و تباهی‌ها را بگیریم برای ایرانی که متاسفانه نسبت به همسایگان عقب افتاده است، گام‌های موثری را برای ایرانی آباد رقم بزنیم.

منبع خبر: