در حالی چین همچنان اصلیترین واردکننده کالا به ایران به حساب میآید که در پساتحریم پیش بینی میشود شرکای تجاری تازهای برای ایران پیدا شود که از جمله مهمترین آنها همسایه و رقیب چینیها یعنی ژاپن است.
بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده است در هفتهای که گذشت چین در هر روز هفته در صدر لیست واردات کالا به ایران از حیث ارزش (دلار)، قرار گرفته و در روزهای مختلف هفته، کشورهایی از قبیل اوکراین، امارات متحده عربی، برزیل، آرژانتین و... در جایگاه دوم واردات کالا به ایران قرار گرفتند. بنا به اعلام سامانه بر خط گمرک در روز چهارشنبه هفتم بهمن کشور چین در صدر لیست واردات کالا به ایران از حیث ارزش (دلار)، قرار گرفته است. از کشور چین معادل 23 میلیون و 128 میلیارد و 703 دلار کالا به ایران وارد شده است. همچنین در روز چهارشنبه، رتبه دوم واردات کالا به ایران، به اوکراین تعلق گرفته است، از این کشور معادل 18 میلیون و 750 هزار و 547 دلار کالا به کشور واردات داشتهایم. جمهوری کره نیز در رتبه سوم جای گرفته است. از این کشور در تاریخ هفتم بهمن ماه معادل 12 میلیون و 314 هزار و 823 دلار کالا به کشور وارد شده است. همچنین در روز پنجشنبه هشتم بهمن کشور چین در صدر واردات کالا به ایران از حیث ارزشی (دلار)، قرار گرفته است. از این کشورمعادل 17 میلیون و 653 هزار و 455 دلار کالا به کشور وارد شده است. در این روز جایگاه دوم واردات کالا به ایران به امارات متحده عربی تعلق گرفته است. از این کشور معادل 9 میلیون و 507 هزار و 329 دلار کالا به کشور وارد شده است. جایگاه سوم واردات کالا به ایران نیز در این روز به جمهوری کره تعلق گرفت است. از این کشورر معادل هفت میلیون و 52 هزار و 600 دلار کالا به ایران وارد شده است. همچنین در روز شنبه 10 بهمن، چین همچنان در صدر لیست واردات کالا به ایران قرار گفته است. از این کشور معادل 33 میلیون و 437 هزار و 783 دلار کالا به کشور وارد شده است. در این روز برزیل به صدر لیست واردات کالا به ایران راه یافته است. از این کشور معادل 18 میلیون و 502 هزار و 277 دلار کالا به کشورر وارد شده و در روز شنبه این کشور در جایگاه دوم واردات کالا به کشور قرار گرفته است. جمهوری کره نیز در روز شنبه (10 بهمن) جایگاه سوم واردات کالا به ایران از حیث ارزش (دلار)، را کسب کرده است. از این کشور معادل 12 میلیون و 214 هزار و 707 دلار کالا به کشور وارد شده است. چین در روز یکشنبه 11 بهمن، همچنان جایگاه خود را در صدر لیست واردات کالا به ایران حفظ کرده است. از این کشور در روز یکشنبه معادل 41 میلیون و 369 هزار و 870 دلار کالا به ایران وارد شده است. در این روز جایگاه دوم واردات کالا به کشور به آرژانتین تعلق گرفته و از این کشور معادل 27 میلیون و 586 هزار و 470 دلار کالا به ایران وارد شده است. جایگاه سوم واردات کالا روز یکشنبه به جمهوری کره، تعلق گرفته است. در این روز از کشور کره به ایران معادل 17 میلیون و 352 هزار و 725 دلار کالا وارد شده است. چین در روز دوشنبه 12 بهمن در صدر فهرست واردات کالا به کشور قرار گرفته است. از این کشور معادل 27 میلیون و 234 هزار و 821 دلار کالا به ایران وارد شده است. امارات متحده عربی نیز در روز دوشنبه جایگاه دوم را در لیست واردات کالا به ایران از حیث ارزش (دلار)، کسب کرده است. از این کشور معادل 12 میلیون و 30 هزار و 396 دلار کالا به ایران وارد شده است. هند نیز در دوازدهم بهمن جایگاه سوم را در فهرست واردات کالا به ایران کسب کرده است. از این کشور در روز دوشنبه معادل 10 میلیون و 818 هزار و 443 دلار کالا به ایران وارد شده است. چین همچنان در روز سهشنبه 13 بهمن در صدر لیست واردات کالا به ایران قرار گرفته است. در این روز معادل 39 میلیون و 823 هزار و 969 دلار کالا به کشور وارد شده است. در این روز امارات متحده عربی نیز با واردات 17 میلیون و 298 هزار و 714 دلار کالا به ایران در جایگاه دوم واردات کالا به ایران قرار گرفته است و نیز اوکراین جایگاه سوم را در فهرست واردات کالا به ایران کسب کرده است.
ژاپنیها به دنبال بازار ایران
ایرانیان ذهنیت خوبی نسبت به اجناس چینی ندارند. هر چند برخی کارشناسان میگویند که روابط تجاری ایران و چین در پساتحریم متفاوت خواهد بود و دیگر شاهد حضور کالاهای بنجل چینی در ایران نیستیم، اما مسئولان به دنبال شرکای مطمئن تری از جمله ژاپن هستند. برخی کارشناسان سفر اخیر علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به کشور چشم بادامیها را در راستای گسترش روابط تجاری با رقیب دیرینه چین ارزیابی میکنند. آنطور که روز گذشته ایسنا گزارش داده است در جریان سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به توکیو، روز جمعه موافقتنامههای همکاری اقتصادی میان ایران و ژاپن امضا شد و به این ترتیب ژاپن به صف چین و سایر کشورهایی پیوست که با برداشته شدن تحریمهای بینالمللی علیه تهران تلاش میکنند فرصتهای تجاری جدیدی در دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه به دست آورند. ایران همواره یکی از بزرگترین تامینکنندگان نفت ژاپن بوده و اکنون که محدودیتهای مالی و تجاری بینالمللی لغو شدهاند، مجددا به بازاری برای محصولات ژاپنی تبدیل شده است.