جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

توصیه هایی به مدیران برای فرار از بحران مالی ناشی از ویروس کرونا

اگرچه ویروس کرونا تلفات چندانی را به همراه ندارد، با این حال سرعت بسیار بالای انتقال آن باعث شده است تا بسیاری تقریبا تمامی کشورهای جهان در شرایط قرنطینه به سر ببرند. تحت این شرایط شرکت های مختلف با بحران مالی جدی مواجه شده و برخی اعلام ورشکستگی کرده اند. اگرچه نمی توان شرایط سخت حال حاضر که مشخص نیست تا چند وقت دیگر ادامه خواهد داشت را به حالت قبل برگرداند، با این حال راهکارهایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا با بحران مالی مواجه نشده و با یک مدیریت درست، امکان ادامه فعالیت را برای خود مهیا سازید. درواقع ویروس کرونا با تمامی سختی هایی که به همراه داشته است، یک تمرین فوق‎العاده برای مدیران است که قدرت مدیریت بحران خود را در معرض آزمایش قرار دهند. درواقع احتمال دارد که هرساله ویروس هایی نظیر کرونا را شاهد باشیم. به همین خاطر اگر از همین ابتدا آمادگی لازم را در خود ایجاد نکنیم، نابودی حتمی خواهد بود. در همین راستا به بررسی شش راهکار کاملا کاربردی که به کمک آنها موفق شده ام تا کسب و کار خود را حفظ کنم، خواهم پرداخت.  

1-فروش آنلاین داشته باشید

در شرایط کنونی، توصیه ها این است که افراد تا حد امکان از خانه های خود خارج نشوند، با این حال افراد همچنان نیازهایی را خواهند داشت. به همین خاطر نمی توان برای خریدهای آنها نیز قرنطینه ای را اعمال کرد. تحت این شرایط در صورتی که به صورت آنلاین محصولات خود را به فروش برسانید، بدون شک با همچنان مشتریانی را خواهید داشت، با این حال فراموش نکنید که شما باید تمامی اصول بهداشتی را رعایت کرده و بر روی بسته‎بندی های خود نیز از پلاستیک های پرس شده استفاده کنید تا خطری برای سلامت افراد محسوب نشود. همچنین توصیه می شود که امکان پرداخت های متنوعی را داشته باشید. برای مثال ممکن است بخشی از مشتریان، به علت شرایط قرنطینه خود با مشکل مالی مواجه باشند. به همین خاطر امکان پرداخت اقساطی و یا هر روش دیگری که نیاز به پرداخت کل هزینه به صورت یکجا را نداشته باشد، بدون شک راهکاری تاثیرگذار خواهد بود. همچنین فراموش نکنید که بهتر است تا در کنار محصولات فعلی خود، برخی از اقلام نظیر مواد شوینده و بهداشتی را نیز قرار دهید. درواقع شما باید خود را با شرایط فعلی که نیاز افراد تفاوت هایی را پیدا کرده است، هماهنگ باشید.

2-حقوق کارمندان را کاهش دهید

در شرایط سخت انتظارات این است که همگان در حد توان خود به یکدیگر کمک کنند. درواقع شما از تهدید فعلی، می‎توانید فرصتی را برای ارتقای جایگاه خود نزد جامعه هدف، استفاده کنید. برای این منظور تنها کافی است تا به جای اخراج برخی از کارمندان خود، پیشنهاد کاهش حقوق را بدهید. این مسئله بدون شک با استقبال مواجه خواهد شد. همچنین با توجه به این امر که بسیاری از شرکت ها کارمندان خود را اخراج کرده اند، بدون شک این اقدام شایسته و اخلاقی شما، مورد توجه بسیار قرار خواهد گرفت. همچنین بهتر است که تا حد امکان به صورت دورکاری به کار خود ادامه دهید. این مسئله کمک خواهد کرد تا افراد نیز با مسئله کاهش درآمد خود، بهتر کنار بیایند. در نهایت این امر که از موسسات مختلف تقاضای کمک مالی و وام کنید، یکی دیگر از سیاست های کاربردی محسوب می شود.

3-در شبکه های اجتماعی و رسانه ها حضور داشته باشید

در شرایط فعلی میزان استفاده افراد از اینترنت، شبکه های اجتماعی و انواع رسانه-ها افزایشی چشمگیر را پیدا کرده است. به همین خاطر شما می توانید از آن برای ساخت آینده ای بهتر استفاده کنید. برای مثال بسیاری از افراد از طریق ایجاد چالش ها و مسابقات، در همین شرایط سخت کنونی، میزان دنبال‎کنندگان خود را بیش از حد افزایش داده اند. در نهایت توجه داشته باشید شما باید دلیلی فراتر از نیاز را برای خرید افراد ایجاد کنید. برای مثال می توانید بخشی از سود خود را صرف کمک به افرادی که در شرایط فعلی با نیاز مالی شدید مواجه شده اند، اختصاص داده و یا به مراکز درمانی برای خدمت‎رسانی بهتر به بیماران کمک کنید. درواقع در شرایط فعلی شما باید سود خود را کاهش دهید. این امر باعث می‎شود تا سودآوری شرکت همچنان ادامه داشته باشد که بدون شک بهتر از قطع شدن کامل آن خواهد بود. همچنین شما می‎توانید در سایت و صفحه خود در شبکه های اجتماعی، اقدام به انجام تبلیغات کرده و از این طریق درآمد خود را افزایش دهید. درواقع اگرچه کرونا انواع کسب وکارها را با مشکل مواجه ساخته است، با این حال برای برندهای بهداشتی، بالاترین سود را به همراه دارد. به همین خاطر بسیار طبیعی است که آنها نیاز به تبلیغات بیشتری داشته باشند.

4-پیش‎فروش داشته باشید

شما می توانید تخفیف های ویژه ای را تعیین کرده و محصولات خود را پیش‎فروش کنید. درواقع حتی اگر امکان تولید در شرایط فعلی برای شما مهیا نباشد، می‎توانید از برنامه های آینده صحبت کرده و از همین امروز مشتریانی را ایجاد کنید. همچنین شما می توانید فعالیت های جانبی را در دستور کار خود قرار دهید. برای مثال فعالیت در بورس، ایجاد دوره های آموزشی مختلف در زمینه کاری خود از جمله ساده-ترین این موارد محسوب می شود.

5-چالش های پیش رو را پیش‎بینی کنید

بدون شک فضای کسب وکار پس از رفع کامل ویروس کرونا با تغییراتی همراه خواهد بود. بدون شک اکر شما بتوانید این تغییرات را پیش‎بینی کرده و خود را برای آن آماده کنید، می توانید به درآمدهای بسیار بالایی دست پیدا کنید. درواقع شما باید استراتژی جدیدی را برای خود ایجاد کنید. همچنین شما می توانید با کمک کردن به دولت، از آنها کمک های مالی دریافت کنید. برای مثال این امر که شرکت را به مکانی برای قرنطینه بیماران و یا انبار کردن داروهای پزشکی تبدیل کنید، یکی از این موارد محسوب می شود.

6-صحبت کنید

ممکن است شما بدهی هایی را داشته باشید. برای مثال اجاره ای بودن محل کار یکی از این موارد محسوب می شود. تحت این شرایط با توجه به کاهش شدید درآمد، توان پرداخت آنها عملا غیرممکن خواهد بود. تحت این شرایط توصیه می شود که با افراد مختلف در این رابطه صحبت کرده و از آنها بخواهید که طلب خود را در زمانی مناسب تر دریافت کنند. بدون شک با توجه به جهانی بودن این مشکل، بعید است که با مخالفت آنها مواجه شوید، با این حال در صورتی که بتوانید حداقل بخشی از این هزینه ها را پرداخت کنید، بدون شک بهتر خواهد بود. علت این امر به این خاطر است که افرادی که از شما طلبی را دارند نیز در شرایط فعلی بدون شک با مشکلات مالی دست به گریبان هستند. درواقع لازم است تا به یک توافق دو طرفه که حاصل کمک مشترک است، دست پیدا کنید.

در نهایت در صورتی که همچنان در شرایط بحرانی به سر می برید، توصیه می‎شود که تا بخشی از سهام شرکت را به فروش رسانده و یا با برندهای دیگر ادغام شوید، با این حال اگر همکاری شما با برندی باشد که کرونا چندان مشکلی را برای آنها ایجاد نکرده است، به مراتب بهتر خواهد بود. درواقع شما می توانید با یک ایده و پیشنهادی جذاب، آنها را به اطمینان از سودآور بودن همکاری و کمک به شما، برسانید.

منبع خبر: