جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

هنرمندانی از ۱۱ استان در کرمان به روی صحنه می‌‌روند.

 

جزئیات سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اعلام شد.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان کرمان از حضور هنرمندانی از ۱۱ استان در سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان خبر داد.  

محمدرضا علیزاده صبح امروز در نشست خبری سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر(ص) اظهار داشت: کرمان در هفته وحدت میزبان برگزاری سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران است.

وی با بیان اینکه این جشنواره از امروز دهم تا سیزدهم آبان‌ماه جاری به مدت چهار شب برگزار می‌شود گفت: بعد از جشنواره دوازدهم موسیقی نواحی با برنامه‌ریزی در شورای سیاست ‌ گزاری مقرر شد جشنواره سیزدهم نواحی نیز در کرمان برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه امکان برگزاری جشنواره در شرایط شیوع کرونا دیده شده و برنامه‌ریزی لازم برای آن انجام شده است افزود: جا دارد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه وزارتخانه و همچنین استاندار کرمان تشکر کنم که تأکید داشتند سیر تکاملی جشنواره در کرمان قطع نشده و کرونا مانع برگزاری جشنواره نشود.

وی با بیان اینکه تمامی اجراها به صورت آنلاین از طریق فضای مجازی و به‌صورت زنده پخش می‌شود گفت: جشنواره از مرزهای جغرافیایی کشورفراتر رفته و در دنیا می‌توانند به‌صورت زنده نظاره‌گر اجرای هنرمندان باشند.

علیزاده این ظرفیت را کار بسیار مهمی برای دیده شدن و معرفی ظرفیت ‌ های موسیقی ایران در دنیا دانست و افزود: این جشنواره با دو رویکرد اجراها و مستند اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه کارهای امسال بسیار با کیفیت است و مستندسازی خواهد شد گفت: موسیقی نواحی بخشی از فرهنگ و هنر استان کرمان است و باید به آن اهمیت داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه شورای علمی جشنواره در دوره سیزدهم تشکیل شده است و اساتید عضو شورا با نگاه علمی آثار را انتخاب و پیگیری می‌کنند افزود: تلاش شده تا از ظرفیت تمام علاقمندان به موسیقی نواحی در کشور استفاده شود.

وی با بیان اینکه امکان حضوری مشاهده کردن آثار به هیچ عنوان وجود ندارد و دلیل آن هم شیوع ویروس کرونا است گفت: امسال هیچ مهمان خارجی از استان‌های دیگر در استان کرمان نداریم و در هیچ شرایطی اجازه تراکم جمعیت را نخواهیم داد تا حفظ سلامتی مردم و هنرمندان فراهم شود.

علیزاده با اشاره به اینکه از 11 استان کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند و یک هنرمند موسیقی نواحی نیز از کشور افغانستان است گفت: برنامه‌ها در کاروانسرای تاریخی گنجعلیخان کرمان اجرا و به‌صورت زنده از فضای مجازی پخش می‌شود.

احمد صدری  دبیر تخصصی جشنواره موسیقی نواحی ایران با بیان اینکه موسیقی نواحی آینه تمام نمایی از فرهنگ و زندگی ایرانیان در طول تاریخ است افزود: جشنواره به‌صورت آنلاین و بدون تماشاگر برگزار می‌شود که اگر چه در شرایط کرونا خوب است اما آن شور و حال برای نوازندگان موسیقی ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه از هنرمندان نسل دوم دعوت کردیم تا خطر کمتری از کرونا به هنرمندان موسیقی متوجه شود گفت: دوره سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی با محوریت آواز و دوبیتی خوانی برگزار می ‌ شود.

دبیر تخصصی جشنواره موسیقی نواحی ایران با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی نواحی بیان کرد: هر منطقه از ایران موسیقی نواحی خاص خودش را دارد که بسیار زیبا اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه ساز در دوره سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی به دلیلی که باعث تجمع افراد و علاقمندان می‌شود برگزار نخواهد شد و در طول برگزاری جشنواره موسیقی نواحی مستندهایی از زندگی و نوازندگی هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی در سراسر کشور تولید می شود که پس از جشنواره در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش تسنیم شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را منصوره ثابت‌زاده، فواد توحیدی، هوشنگ جاوید، دامون شش‌بلوکی، و محمدعلی مرآتی تشکیل داده که با محور دوبیتی خوانی اقوام ایرانی از 10 تا 13 آبان ماه درشهر کرمان برگزار می‌شود .

استان کرمان , کرونا , جشنواره موسیقی نواحی , موسیقی ,

منبع خبر: