جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

گزارشی از روند بازسازی ارگ بم؛

 

بازسازی بزرگترین سازه خشتی جهان ادامه دارد

مدیر پایگاه میراث جهانی بم گفت: مرمت و بازسازی قسمت حاکم نشین ارگ به ویژه برج دیده بانی و برج کلاه فرنگی ارگ بم مرمت شده است.  

محسن قاسمی در تشریح آخرین وضعیت بازسازی و مرمت ارگ تاریخی بم گفت: در پنجم دی ماه سال 82 که زلزله مهیب در شهر بم به وقوع پیوست؛ 80 درصد زیر ساخت های شهری و ارگ تاریخی بم را از بین رفت و این بنای تاریخی پس از شش ماه از وقوع زلزله در 17 تیرماه سال 83 به عنوان میراث جهانی در لیست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت و از آن به بعد توجه جامعه جهانی به سمت ارگ بم و باغشهر آن جلب شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم ادامه داد: در این مدت اعتبارات خوبی به سمت ارگ بم و این شهر تاریخی سرازیر شد و کمک های پژوهشی از سوی اکثر کشورهای عضو کنوانسیون سازمان جهانی یونسکو همچون ژاپن، ایتالیا، فرانسه و کشورهایی دیگر تا حدودی مرهمی بر آلام زخمی این ارگ تاریخی بود.

وی بیان کرد: متأسفانه در سال 89 که پایان بازسازی بم اعلام شد؛ دیگر این کمک ها به این بنای تاریخی ارسال نشد و در هشت سال ابتدایی پس از وقوع زلزله، بیشترین کاری که برای این بنای تاریخی انجام شد، آوار برداری و پژوهش های باستان شناسی بود و در حقیقت مرمت های اصلی از اواخر دهه 80 شروع شد و در دهه نود بیشترین کارهای مرمت و بازسازی صورت گرفت.

این مقام مسئول با بیان اینکه در خصوص میزان بازسازی ارگ بم، معمولا دو عدد را اعلام می کنیم ابراز کرد:  زمانی که زلزله بم اتفاق افتاد، کارشناسان میراث فرهنگی و میراث جهانی در بم حضور پیدا کردند و نظرشان بر این بود که ارگ تاریخی بم نباید به طور کامل مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد و باید آثار زلزله را در این بنا و بدنه وجود داشته باشد؛ بر همین اساس این تصمیم گرفته می شود که بخش هایی از ارگ بم مرمت شود.

قاسمی با اشاره به اینکه با تشخیص کارشناسان وزارت میراث فرهنگی و میراث جهانی در حال حاضر 80 درصد از ارگ تاریخی بم مرمت شده است، عنوان کرد: منتهی آنچه که ارگ تاریخی بم قبل از زلزله بوده است با آنچه که امروز ارگ بم بعد از گذشت 17 سال است، این است که نزدیک به چهل درصد مرمت و بازسازی در این بنای تاریخی صورت گرفته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم با تأکید بر اینکه به منظور بازسازی و مرمت این بنای تاریخی نیازمند اعتبارات خوب ملی هستیم، تصریح کرد: ارگ تاریخی بم، بزرگترین بنای خشتی جهان، بزرگترین پایگاه پژوهشی خشتی جهان و همچنین بزرگترین میراث جهانی کشورمان است که 23 هزار هکتار از اراضی بم و اطراف این شهرستان را شامل می شود یک نگاه ملی را می طلبد تا بتوانیم بازسازی این مجموعه را کامل تر کنیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته ابراز کرد: در این مدت علاوه بر کارهای پژوهشی و اصلاح ساختار اداری این مجموعه، کارهای مرمت و بازسازی را انجام داده ایم؛ یکی از مهمترین کارهایی که شروع کرده ایم مرمت و بازسازی قسمت حاکم نشین ارگ به ویژه برج دیده بانی و برج کلاه فرنگی ارگ بم بوده است؛ چرا که آرزوی دیرینه مردم بم بود که مجددا خط آسمان زیبای شهرستان بم با مرمت و بازسازی برج کلاه فرنگی مشاهده کنند و خوشبختانه بازسازی و مرمت این پروژه به اتمام رسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده مرمت فاز دوم خانه سیستانی است که این کار همزمان با سالروز وقوع زلزله بم به اتمام رسید و مجموعه اداری و مدیریتی پایگاه میراث جهانی بم به این قسمت تاریخی انتقال یافت.

قاسمی با بیان اینکه مرمت و بازسازی یخدان بزرگ ارگ تاریخی بم را از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده ایم، اظهار کرد: این یخدان یکی از بناهای متصل به ارگ تاریخی بم بوده است و پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد را داشته است و با توجه به شیوع بیماری کرونا متأسفانه بسیاری از کارگاه ها و بخش اداری شیفت بندی و دور کار شده اند و در این شرایط 50 درصد توان خود را مورد استفاده قرار داده ایم که اگر این روند ادامه پیدا کند در بهار 1400 بازسازی این مجموعه عظیم پایان خواهد رسید.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم بیان کرد: مرمت عمارت دروازه دوم را در دستور کار خود قرار دادیم و بازسازی 90 درصدی این بنا انجام شده است و قطعا تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: مرمت اصطبل بزرگ ارگ تاریخی بم که یکی از بزرگترین اصطبل های مجموعه های تاریخی کشورمان محسوب می شود در دستور کار قرار گرفته و این پروژه اخیرا شروع شده است و پیشرفت خوبی دارد و اگر اعتبارات این پروژه به دستمان برسد قول خواهیم داد تا پایان سال 1400 این مجموعه بسیار بزرگ به عنوان بزرگترین موزه تاریخ و باستان شناسی جنوبشرق ایران قابل احیا و بهره برداری باشد.

این مقام مسئول ابراز کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده حفاظت الکترونیک و پایش تصویری محوطه داخل و بیرون ارگ تاریخی بم بود که با اعتبار خوبی که از سمت وزارت میراث فرهنگی در اختیار ما قرار گرفت بعد از 17 سال توانستیم امنیت ارگ تاریخی بم و محوطه پیرامون آن را تحت پوشش دوربین های تصویری قرار دهیم.

قاسمی در پایان خاطر نشان کرد: مرمت و بازسازی خانه میر در دستور کار قرار گرفته است و این پروژه پیشرفت خوبی داشته است و  تا نیمه اول سال 1400 این پروژه نیز مورد مرمت و بازسازی قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: